Det amerikanske teknologitidsskriftet har analysert satellittbilder fra SpaceKnow, tatt over Østersjøen i dagene fram mot 26. september da eksplosjoner forårsaket lekkasjer på de to russiskeide gassrørledningene.
Flere land mener eksplosjonene var en sabotasjehandling, men det er ikke fastslått hvem som sto bak.
Ifølge Wired passerte to såkalt mørke skip få kilometer fra Nord Stream 2, i dagene i dagene «rett før» eksplosjonen. Mørke skip betegner skip som har slått av det automatiske identifiseringssystemet (AIS).
Avslåtte sendere
– De hadde slått av senderne, noe som betyr at det ikke fantes informasjon om bevegelsene deres, og de forsøkte å holde informasjon om lokasjon og annen generell informasjon skjult for omverdenen, sier SpaceKnows-sjef Jerry Javornicky til Wired.
En analyse av satellittbildene viser at de to skipene var mellom 95 og 130 meter lange.
Skipene var imidlertid langt fra de eneste i området i ukene fram mot det som kan ha vært sabotasje. SpaceKnows bilder viser 25 skip i ukene før eksplosjonen, men det var bare to av dem som hadde skrudd av AIS-systemet.
Alle skip er pålagt å benytte dette systemet, som registrerer skipets navn, lokalisering, fart, retning og annen informasjon. Systemet skal forhindre kollisjoner til havs.
Nato etterforsker
Flere land etterforsker nå den antatte sabotasjen av de to Nord Stream-rørledningene, og det samme gjør Nato.
Ifølge Javornicky har SpaceKnow overlevert sitt materiale til Nato, som har bedt om mer informasjon.
Natos talskvinne Oana Lungescu bekrefter at alliansen ser på eksplosjonene som sabotasje.
Russland har anklaget britiske spesialstyrker for å ha stått bak sabotasjen av rørledningene, som russiske Gazprom er hovedeier av og som skulle transportere russisk gass til Europa. Dette avvises av Storbritannia.
Seilte to kilometer fra eksplosjonene - dukket opp i Kaliningrad
I september ble det gjort en annen interessant observasjon av et fartøy i området, da Dagens Nyheter avdekket at et svensk marinefartøy flere ganger var blitt registrert i nærheten av åstedet for Nord-Stream eksplosjonene, for så å dukke opp igjen i den russiske byen Kaliningrad.
På det minste befant fartøyet seg to kilometer fra åstedene for eksplosjonene.
Det svenske forsvaret ville ikke kommentere til Dagens Nyheter om hva de gjorde utenfor Kaliningrad, eller om de jaget et fartøy.
Det svenske marinefartøyet ble først registrert nær det som skulle bli åstedet for de tre gasslekkasjene på Nord Stream 1 rundt lunsjtider torsdag og fredag 22. og 23. september, og fredag kveld i nærheten av åstedet for eksplosjonen på Nord Stream 2.
Da AiS-systemet ble slått av lørdagen, befant fartøyet seg tilbake nær åstedet for eksplosjonene på Nord Stream 1.
Da fartøyet igjen dukket opp i systemene til tjenesten Marine Traffic kl. 14.18 søndag 25. september, befant det seg utenfor den russiske byen Kaliningrad.
Så langt er det ikke kjent hvorvidt det kan være en forbindelse mellom denne observasjonen og de to mørke skipene som Wired har identifisert. De to skipene skal imidlertid også ha beveget seg i det aktuelle området lekkasjene ble oppdaget 26. september.