Microsoft og Yahoo annonserer i en felles melding at de går sammen for å konkurrere mot Google i søkemotormarkedet.
Bing som standard
Gjennom avtalen, som har en varighet på 10 år, blir Microsofts Bing standard søkemotor på Yahoo, mens Yahoo skal selge søkeannonser for begge selskapene.
Yahoo har i dag nærmere 20 prosent av søketrafikken i USA, mens Bing har rundt 8,5 prosent.
En sammenslåing vil dermed gi Bing rundt 30 prosent markedsandel, mens Google har 65.
Polarisering
Avtalen vil trekke Yahoo ut av søketeknologibransjen så selskapet kan fokusere på media, markedsføring og salg, mens Microsoft kan fokusere mer på teknologi og infrastruktur.
Avtalen skal øke Yahoos årlige driftsinntekter med rundt 500 millioner dollar og gi innsparinger på 200 millioner.
Microsoft forsøkte i fjor å kjøpe Yahoo, men budet ble avvist. Yahoo forsøkte så å inngå en avtale med Google, men avtalen gikk i vasken som følge av amerikanske antitrust-lover.
Det forventes stor oppmerksomhet også rundt Microsoft-Yahoo-saken fra det amerikanske justisdepartementet, men denne gang er det mange store reklameaktører som er for et samarbeid.
Konkurranse
De mener markedet trenger en sterk nummer to-aktør for å bidra til konkurranse.
– Føderal regulering av personvernet kan gå ut over muligheten for Yahoo til å samle inn data fra brukernes søk og dele det med partnere, noe som kan ta bort en av nøkkelfordelene med avtalen, sier analytiker Colin Gillis til Reuters.
Man frykter også at lobbyvirksomhet fra Google vil kunne utsette avtalen i månedsvis, på samme måte som Microsoft var hovedkraften i lobbyvirksomheten mot Google og Yahoos avtale i fjor.
Verken Microsoft eller Yahoo skal ha ønsket å kommentere saken.