Vard bygger kabellegger for 2 mrd. til Japan
Vard skal designe og bygge et avansert kabelleggings- og konstruksjonsfartøy for en japansk kunde.
Skipet skal ha hybrid framdriftssystem og får designbetegnelsen Vard 9 15. Skipet blir 150 meter langt, 28 meter bredt og kan ta opp til 9000 tonn kabler.
En hybrid kran på 250 tonn, helidekk og stort dekksareal sikrer fleksibilitet med tanke på arbeidsoppgaver, inkludert havvindinstallasjoner, skriver Vard i en pressemelding.
Skroget skal bygges ved Vards skrogverft i Tulcea i Romania og ferdigstilles ved ett av de tre norske Vard-verftene. Flere Vard-selskaper er også involvert i prosjektet, deriblant Vard Electro, som leverer SeaQ-utstyr samt SeaQ Power energilagringssystem tavler og landstrøm.
Hovedmaskineri består av fem motorer og generator samt to batterisystem. Skipet skal ha sengeplass til 90 i enkeltlugarer og DP-system tilpasset DPS-2krav. Det skal leveres i andre kvartal 2026.
Kontrakten på 200 millioner amerikanske dollar (ca. 2,1 milliarder kroner) er inngått med den japanske entreprenøren Toyo Construction. Selskapet er spesialister på offshore konstruksjoner og har aktivitet både i Japan og internasjonalt.