Equinor kan bli felt for grønnvasking i Storbritannia for andre gang
Tidligere i år ble Equinor felt for grønnvasking i villedende markedsføring av den britiske reklamemyndigheten. Nå er de klaget inn på nytt.
I forbindelse med utbyggingen av Rosebank-feltet, Storbritannias største påviste oljefelt noensinne, har Equinor stått for flere reklamekampanjer om egen miljøprofil.
En fersk klage som kom inn 19. desember, kan gjøre at olje- og gassgiganten kan bli felt av den britiske reklamemyndigheten ASA (Advertising Standards Authority) for andre gang, skriver Klassekampen.
Equinor har gått så langt som å hevde at å bygge ut Rosebank er en del av deres bidrag til å «redusere samlede CO2-utslipp».
Dette har blitt klaget inn som sterkt villedende reklamering av den britiske miljøorganisasjonen WWF-UK. De får støtte av WWF Norge. Generalsekretær Karoline Andaur synes det hele er frekt.
– Å påstå at et stort, nytt oljefelt kommer til å redusere utslipp er enten uttrykk for en forbløffende mangel på selvinnsikt eller direkte løgn, sier Andaur til avisen.
Presseansvarlig Alice Baxter for Equinor i Storbritannia sier til avisa at de ikke vil kommentere saken før ASA har besluttet om klagen får medhold eller ikke.
Equinor ble tidligere i sommer felt av en annonse i det britiske The Economist. Årsaken til fellingen var en kampanje som ifølge ASA fikk det til å fremstå som at deres forretningsvirksomhet ikke består av olje og gass.
Nå kan de bli felt igjen, skriver Klassekampen.