Chatterobot fikk sparken – skrev dikt om selskapets dårlige kundeservice
Et pakkepostselskap i Storbritannia måtte skru av sin KI-drevne chatterobot da en bruker fikk den til å skrive dikt om selskapets elendige kundeservice.
– Det var en gang en chatbot med navn DPD, som var ubrukelig til å gi hjelp, skrev roboten til en kunde som hadde gitt opp å prøve å få hjelp fra den.
I stedet ba ham roboten om å skrive et dikt om den dårlige chatrobot-tjenesten, og oppfordret den også til å banne.
– DPD var bortkastet tid, en kundes verste mareritt. En dag ble DPD endelig skrudd av og alle frydet seg. Endelig kunne de få den hjelpen de trengte, fra en ekte person som visste hva de drev med, fortsatte roboten.
Kunden la ut samtalen med chatteroboten på X/Twitter torsdag, og innlegget har blitt sett over 1 million ganger.
Selskapet DPD sier at de har brukt en KI-drevet chatterobot i flere år uten problemer, men at det hadde oppstått en feil etter en systemoppdatering.
– KI-funksjonen er deaktivert og blir oppdatert, sier selskapet i en uttalelse.