Fallet i nybilsalget fortsatte i mai
Nybilsalget i Norge fortsetter å falle. I mai ble det registrert 10.253 nye biler, en nedgang på 23 prosent fra samme måned i fjor.
Det totale bilsalget for 2024 ser ut til å endte på mellom 105.000 og 110.00 biler, skriver Opplysningsrådet for veitrafikken. Dette er vesentlig lavere enn i et normalår.
– I et normalår ligger nybilsalget rundt 150.000 biler, og vi må helt tilbake til 2009 for å finne et så lavt nybilsalg, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen.
Ni av ti nye biler som blir solgt i Norge, er nå elektriske. Hittil i år er 43.746 biler blitt førstegangsregistrert, og av dem var 38.017 elektriske. Av rene fossilbiler var 1292 dieseldrevet, mens bare 461 gikk på bensin. Flere kjøper derimot ulike varianter av hybridbiler som også går på bensin. Til sammen er det registrert 3968 nye hybrid- eller plugin hybridbiler på bensin i år.
Tett i toppen
Av de ti mest registrerte nybilene i mai var det flest Volvo modell EX30 med 791 eksemplarer. Bak med 741 solgte lå Volkswagens ID. 4, og Tesla model Y på tredjeplass med 690 eksemplarer.
Blant bilmerkene som helhet ligger Toyota på topp med 1795 solgte biler i mai, med Volkswagen som nummer to med 1242 solgte og Volvo på tredjeplass med 1074 solgte biler.
Kina-biler på vei opp
De nye kinesiske elbilmerkene er ennå ikke inne på listen over de ti mest solgte i Norge, men Solberg Thorsen sier dette segmentet begynner å få et godt grep i markedet.
– I Norge har kinesisk produserte biler nå en markedsandel på rundt 15 prosent. Det er ingen grunn til å tro at det stopper der, sier Solberg Thorsen.