Luftfartstilsynet om meteorolog-streik: Flyselskapene må vurdere egen risiko
Meteorologstreiken ser ut til å bli en av de mest omfangsrike delene av statsstreiken. Luftfartstilsynet og Avinor teller på knappene.
– Det operative regelverket åpner for å fly selv om disse meteorologitjenestene mangler, men det er operatørene selv som må vurdere sin egen risiko, sier kommunikasjonsdirektør Håvard Vikheim i Luftfartstilsynet til Børsen.
Onsdag tar Unio 51 ansatte ved Meteorologisk institutt ut i streik, i tillegg til de åtte som ble tatt ut mandag. Det får konsekvenser på mange hold, blant annet innen værvarsling for luftfarten. Foreløpig har ikke instituttet fått dispensasjon for kritiske leveranser.
– Vi sitter med konsekvensutredninger nå og vil komme tilbake med mer informasjon i løpet av ettermiddagen, sier kommunikasjonsrådgiver Ylva Celius Trulsen i Avinor.
Om meteorologitjenestene mangler må flyselskapene blant annet selv sørge for at de har alternative landingsplasser innen rekkevidde, og at de har nok drivstoff til å lande der. Det er spesielt sivil luftfart i Møre og Romsdal, Rogaland, Trøndelag og Vestland som blir berørt av en eventuell streik, samt helikoptertransport til enkelte plattformer i Nordsjøen.