Spekter er kritiske til opposisjonens NTP-pakke
Arbeidsgiverforeningen Spekter er kritiske til opposisjonens NTP-pakke, som ble lagt fram onsdag.
Nasjonal transportplan (NTP) er en plan for transport både for vei, jernbane, sjø og luft i Norge. SV har gått sammen med Høyre, Frp, Rødt, Venstre og KrF om å få flere prosjekter inn i NTP-planen, som skal gjelde fra 2026 til 2036.
Spekter organiserer samferdselsaktører som Bane Nor og Vy. De sier de støttet regjeringens dreining mot en sterkere satsing på vedlikehold. Men så lenge finansieringen for de nye prosjektene ikke er klar, så frykter de at pakken som ble lagt fram vil gå ut over vedlikeholdssatsingen.
– Der politikere ønsker seg splitter nye veier og jernbanestrekninger, ønsker folk flest seg bedre vedlikehold av infrastrukturen vi allerede har, sier administrerende direktør Anne-Kari Bratten i Spekter.
– Manglende vedlikehold koster Norge dyrt. Med en bedre vedlikeholdssatsing fra myndighetene kunne Randklev bru vært flomsikret før ekstremværet kom. Faktisk kunne man flomsikret hundre broer for prisen av én bro som må gjenoppbygges, sier Bratten i en epost til NTB.
– Vi frykter resultatet nok en gang blir at det tas penger fra vedlikehold av riksveier og jernbane, sier hun.
Dette har opposisjonen blitt enige om
I avtalen har partiene blitt enige om følgende prosjekter:
* Ringeriksbanen skal bygges sammen med ny E16 Skaret-Hønefoss. Regjeringen hadde ønsket å ta Ringeriksbanen ut av prosjektet.
* Dobbeltspor Stokke-Sandefjord på Vestfoldbanen i første seksårsperiode, et prosjekt som ikke ble prioritert av regjeringen.
* Mer penger til fylkesveiene.
* Framskynding av kapasitetsøkende arbeid på Ofotbanen.
* Starte opp riksvei 19 Moss i løpet av planperioden 2025–2036.
* Starte opp ny Majorstuen stasjon i Oslo i første del av planperioden.
* Starte opp riksvei 15 Strynefjellet inkludert arm til Geiranger i første del av planperioden.