07:19:06Nyhetsstudio

Hver tredje bil vil være kinesisk i 2030, ifølge studie

Innen 2030 vil kinesiske bilmerker ha erobret en tredel av verdensmarkedet med 9 millioner solgte biler utenfor Kina hvert år, viser en studie.

I Europa kommer kinesernes inntog til å gå på bekostning av europeiske, japanske og koreanske merker, skriver bransjeeksperter i studien, som ble lagt fram av konsulentselskapet Alix Partners tirsdag.

Kostnadene for å produsere enn elbil i Kina er en tredel lavere enn i Europa. Utviklingsperioden er også kortere enn hos konkurrentene andre steder i verden.

Ifølge studien bruker de kinesiske produsentene «aggressiv prising» for å kapre nye markedsandeler.

– Ny EU-toll på kinesiske biler kan muligens bremse importen på kort sikt og støtte opp under utsalgsprisene, men vil også akselerere den lokale produksjonen av kinesiske biler og deler i Europa, sier ekspert Fabian Piontek.

Tyske produsenter er blant dem som merker konkurransen fra Kina. Dette rammer særlig biler i det øvre prissjiktet, som i stadig større grad taper på det kinesiske markedet, ifølge rapporten.

Alix Partners anslår samtidig at elbilenes andel av nybilsalget i Europa vil øke fra 20 prosent i år til 45 prosent i 2030.