Strømkunder får bedre klagerett fra nyttår
Energidepartementet anbefales i et brev fra RME å styrke kunders rettigheter hvis de klager til nettselskapet på mangelfull leveransekvalitet.
– Vi anbefaler å skjerpe reglene for hvordan nettselskapene skal behandle saker der kunder er misfornøyd med spenningskvaliteten, varsling av avbrudd eller antall avbrudd kunden er berørt av, sier seksjonssjef Torfinn Stulen Jonassen i Reguleringsmyndigheten for energi (RME) i en pressemelding.
RME anbefaler også mindre endringer i regulering av spenningskvaliteten.
Reguleringsmyndigheten tar dermed til orde for å harmonisere kravene i leveringsforskriften med den såkalte Europanormen.
– Kraftsystemet er i utvikling med ny produksjon og nytt forbruk. Alt fra sol- og vindkraft til ladestasjoner utfordrer spenningskvaliteten i kraftsystemet. Da mener vi det er uheldig å redusere kravene til spenningskvalitet, heter det.