10:17:49Nyhetsstudio

EUs medlemsland enige om nye grenser for bilutslipp

EUs medlemsland er blitt enige om nye utslippsgrenser for både lette og tunge kjøretøyer, de såkalte Euro-7-reglene.

– Sverige synes kompromisset er bra, sier utenrikshandels- og bistandsminister Johan Forssell som representerte den svenske regjeringen under mandagens møte.

Tyskland nølte lenge over forslaget fra kommisjonen, mens land som Danmark, Nederland og Luxembourg sa tvert nei. Etter hvert ble det hamret ut et kompromiss, slik det ofte skjer i EUs beslutningsorganer.

– Kompromisset handler om å finne en balanse mellom harde utslippskrav og grønn omstilling på den ene siden og kostnader og hvordan vi bruker våre felles ressurser på den andre, sier Forssell.

Kritiske røster sier at forlaget fra kommisjonen i fjor høst er blitt sterkt utvannet underveis i systemet. Blant kritikerne er Nederlands økonomi- og klimaminister Micky Adriaansens. Hun mener at kompromisset ikke er tilstrekkelig til å få senket utslippene i tråd med målsettingene.

De nye reglene skal gjelde for privatbiler, varebiler, lastebiler og busser, uavhengig om de går på bensin, diesel eller elektrisitet. Nytt er at det settes grenseverdier for utslipp av bremsestøv og mikroplast fra dekk. Reglene omfatter også krav til lengre holdbarhet for batterier.

Det innføres også krav om mer effektive utslippstester som heretter skal gjøres under skiftende kjøreforhold.

I tråd med vanlig saksbehandling går forslaget til debatt i EU-parlamentet.

I kommisjonens opprinnelige forslag heter det at de nye reglene for privatbiler og varebiler skal gjelde fra 1. juli 2025, mens reglene for lastebiler og busser skal trå i kraft 1. juli 2027.