Elbilforbud i kollektivfelt førte til mindre trafikk i Oslo
Den første rapporten om trafikale effekter etter at elbiler ikke lenger fikk kjøre i kollektivfelt, viser en nedgang i biltrafikken på hovedveiene inn mot Oslo.
6. mai innførte Statens vegvesen et midlertidig forbud mot elbiler i kollektivfeltene på riks- og europaveiene i Oslo og Akershus.
En rapport fra Vianova, laget på oppdrag fra Statens vegvesen, sammenligner trafikktall fra mai før og etter forbudet. Tallene viser en tydelig reduksjon i biltrafikken på hovedinnfartsveiene.
På E18 vestfra har trafikken inn til Oslo gått ned med 10.800 biler per dag. I korridor nordøst er reduksjonen 1.800 biler, og i korridor sør er biltrafikken redusert med 3.200 biler.
Prosjektleder for trafikk i Ring 1-prosjektet, Halvard Gavelstad, er forsiktig optimist.
– Jeg vil takke de som har fulgt oppfordringen om å la bilen stå. Om flere gjør det samme, vil stengingen av Ring 1 gå bra, sier Gavelstad.
Kollektiv på stedet hvil
Ruter har ikke registrert en betydelig økning i antall kollektivreisende så langt. Det er økt press på noen ekspresslinjer, men fortsatt tilstrekkelig kapasitet.
Bussene har fått bedre kjøretider og fremkommelighet på flere strekninger med kollektivfelt, men noen strekninger har opplevd lengre kjøretider.
Flere bør la bilen stå
– Det er for tidlig å trekke klare konklusjoner om de langsiktige effektene av elbilforbudet i kollektivfeltene. Vi trenger mer tid for å se om tiltaket har de ønskede langtidseffektene, sier Gavelstad.
– Tiltaket har virket i litt over en måned, noe som er svært kort tid, sier Gavelstad, som understreker at mai har vært en spesiell måned med mange røde dager og andre trafikale utfordringer, noe som påvirker statistikken.
Han oppfordrer flere til å la bilen stå og velge kollektivtransport, for å forbedre fremkommeligheten for de som må kjøre.
– Nå som elbilene er ute av kollektivfeltene, har bussene fått bedre fremkommelighet og høyere hastighet, avslutter Gavelstad.