Elbilforeningen ut mot Bymiljøetaten i Oslos elbilkritikk
Færre fossilbiler gir Oslo lavere klimautslipp, men tunge elbiler og elbusser sliter mer på veiene. Det bidrar til et økende vedlikeholdsetterslep, ifølge Bymiljøetaten.
– Veislitasjen øker fordi kjøretøyparken består av langt tyngre kjøretøy enn tidligere, skriver etatsdirektør Gerd Robsahm Kjørven i årsberetningen for 2024.
Det melder Vårt Oslo.
Vedlikeholdsetterslepet på kommunale veier øker raskere enn det kommunen klarer å reparere. I 2021 viste en rapport fra Multiconsult at tilstanden på veinettet hadde forverret seg år for år siden 2009. Da ble det anslått at 28 prosent av veiene trengte oppgradering.
Det borgerlige bystyreflertallet har vedtatt en opptrappingsplan for vedlikehold, men Frp har etterlyst konkret handling. Byrådet la i desember fram en plan, som blir behandlet i bystyret i løpet av våren 2025.
Foreløpig finnes ingen oppdaterte tall for vedlikeholdsetterslepet, men i 2021 ble det anslått til 750 millioner kroner. En ny kartlegging skal starte høsten 2024.
Elbilforeningen mener imidlertid at det er feil at elbiler fører til slitasje på veiene.
– Personbiler som bruker piggfrie dekk, står for lite slitasje. Det er tungtransport og busser som er synderen her, sier leder Christina Bu.
Hun mener at Bymiljøetaten bør faktasjekke påstandene sine bedre og viser til at organisasjonen faktisk.no i 2017 tilbakeviste at Tesla-biler sliter merkbart på veiene.