En ny flyseteavgift på 100 kroner er et av SVs sentrale krav når regjeringen samles til budsjettkonferanse søndag.
Øremerket bidrag
Avgiften skal utgjøre rundt to milliarder kroner og er tenkt som et øremerket bidrag til økt satsing på jernbanen. Dermed kan den forsvares gjennomført uten at andre skatter eller avgifter reduseres tilsvarende, mener SV.
– Det er klart folk ikke liker økte avgifter, men jeg tror mange vil oppfatte det positivt når man ser at pengene konkret går til jernbanesatsing, sier finanspolitisk talsmann i SV, Lars Egeland, til Dagens Næringsliv.
SVs krav er å innføre en avgift på 100 kroner per flysete på strekninger mellom de store byene i Sør-Norge, og kun på strekninger hvor tog er et alternativ.
– Et typisk SV-forslag
Nestleder i Høyre, Jan Tore Sanner, er mildt sagt ikke begeistret over forslaget.
– Å gi enda en regning til befolkningen er ikke løsningen. Dette er et typisk SV-forslag, sier han til NTB.
Ifølge Sanner må regjeringen heller gjøre omprioriteringen på budsjettet for å finansiere jernbanesatsingen.
– De har et budsjett på 1.000 milliarder kroner å ta av, her bør det være mer enn nok rom til å omprioritere, sier han.
Sanner påpeker også at regjeringen, dersom forslaget til SV vedtas, bryter et av sine mest konkrete skatteløfter, nemlig at det samlede skatte- og avgiftsnivået ikke skal økes ut over 2004-nivået.
Finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) har imidlertid slått fast at regjeringen står ved sitt skatte- og avgiftsløfte, etter at DN denne uken omtalte SVs skatteplaner basert på anonyme kilder.
– Foreldet politikk
Flyseteavgiften som SV nå ønsker å gjeninnføre, var tidligere på 256 kroner, men ble fjernet av Bondevik I-regjeringen i 2001.
– Å ville gjeninnføre avgiften er rett og slett et uttrykk for en foreldet politikk, sier Jan Tore Sanner.
De norske flyselskapene er ikke overraskende også svært kritiske til SVs avgiftsforslag. Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener forslaget er distriktsfiendtlig, miljøfiendtlig og meningsløst. Han sier det er folk i distriktene som flyr til og fra Oslo hver dag, og at bil er alternativet for mange dersom det blir dyrere å fly.
Miljødirektør Niels Eirik Nertun i SAS er enig, og sier at flyseteavgift er et «utrolig dårlig virkemiddel».
I Finansdepartementet hadde de kun en generell kommentar til DN om at eventuelle endringer i skatter og avgifter er noe regjeringen vurderer i forbindelse med budsjettene. (©NTB)