SAMFERDSEL

20 år siden Åsta-ulykken: – Kunne ikke ha skjedd i dag

Rett over nyttår 2000 kolliderte et lokaltog fra Hamar med et fjerntog fra Trondheim. Lørdag 4. januar er det 20 år siden 19 mennesker omkom i Åsta-ulykken.

Rett over nyttår 2000 kolliderte et lokaltog fra Hamar med et fjerntog fra Trondheim. Lørdag 4. januar er det 20 år siden 19 mennesker omkom i Åsta-ulykken.
Rett over nyttår 2000 kolliderte et lokaltog fra Hamar med et fjerntog fra Trondheim. Lørdag 4. januar er det 20 år siden 19 mennesker omkom i Åsta-ulykken. Foto: NTB Scanpix
31. des. 2019 - 15:25

Etter kollisjonen ved Åsta stasjon i Østerdalen lekket det ut store mengder diesel, noe som førte til en voldsom brann.

En av dem som overlevde kollisjonen, var Christopher Øvergaard: Han hoppet ut av det brennende toget og krabbet gjennom skogholtet med brukket bein. Av passasjerene i vogna der han satt, var han den eneste som overlevde, kunne han fortelle i NRK-dokumentaren «Overleverne».

I ettertid husker han godt hvordan toget sto lenge og ventet på nedlagte Rustad stasjon. Her er det sporveksel, så toget fra Trondheim kunne passere trygt på siden. Men det kom ikke noe passerende tog.

Etterkrigstidens nest største

– Jeg husker at jeg syntes vi sto lenge. Så kjører vi igjen, uten å ha møtt noe tog. Så jeg tenkte: «– Ja ja, vi skulle kanskje ikke møte noe tog likevel», har Øvergaard fortalt til Dagbladet.

Noen minutter etter at toget hans har forlatt Rustad stasjon, smeller det. Av norske jernbaneulykker i fredstid er det bare Tretten-ulykken i Gudbrandsdalen i 1975 som har krevd flere liv enn Åsta-ulykken. Da omkom 27 mennesker.

Det var til sammen 86 passasjerer om bord i de to togene da ulykken skjedde. Trolig omkom 16 av de omkomne momentant i kollisjonen, mens tre døde en tid etter sammenstøtet.

I tillegg til brannmannskaper og ambulansepersonell bidro også andre passasjerer i redningsarbeidet. To briter fikk senere Medaljen for edel dåd for sin innsats.

Brann- og redningsmannskap arbeidet søndag formiddag lokal tid på ulykkesstedet.
Les også

179 døde da fly krasjet under landing i Sør-Korea

Kunne ikke skjedd i dag

I rapporten undersøkelseskommisjonen avga til Justisdepartementet i 2000, ble det fastslått at den direkte årsaken til ulykken var feil på signalanlegget eller menneskelig svikt.

Jernbaneverket fikk ansvaret og 10 millioner kroner i bot. Ti år etter slo forvaltningsorganet fast at innføring av togradio og automatisk trafikkontroll har gjort det tryggere å reise med tog. De nye sikkerhetssystemene fører til at tog som kjører på rødt lys, blir stanset automatisk.

Ett av togene kjørte på rødt lys. Det ble ikke oppdaget av toglederen før det var gått tre minutter. Det var ikke installert lydalarm som varslet at to tog var på kollisjonskurs. Det var heller ikke installert automatisk togstopp eller togradio.

Den eneste måten å få kontakt med togene på var via mobiltelefon. Men numrene til lokomotivførerne og konduktørene på de to togene var oppført på feil lister, eller de var ikke oppført på noen liste i det hele tatt. Dermed visste ikke toglederen på Hamar hvor han skulle ringe.

I forbindelse med tiårsmarkeringen for ulykken sa direktør Erik Ø. Johnsen i Jernbanetilsynet at de største sikkerhetsutfordringene for jernbanen i våre dager er knyttet til to forhold: Planoverganger og rasproblematikk.

– Kan virke mot sin hensikt

Folk sjekker informasjonstavla på Oslo S onsdag morgen.
Les også

Togkaoset: Setter i gang deler av togtrafikken

I 2010 holdt Støttegruppen for de pårørende etter ulykken en minnemarkering for de omkomne. Det ble lagt ned blomster ved minnesteinen på Åsta, og det var tent 19 lys, ett for hver av dem som omkom.

I 2015 sa støttegruppas leder Anstein Gimse til VG at de ikke kom til å arrangere noen offentlig minnemarkering på 15-årsdagen.

– Mange vil ha lagt dette bak seg nå. En minnemarkering kan derfor kanskje virke mot sin hensikt for noen. I år kan folk markere dette på hver sin måte, slik de selv vil, sa han.

Lokførerne får ingen tekniske varsler dersom at det går et ras på deler av det norske jernbanenettet. Da er det kun synet som gjelder, forteller Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivførerforbund.
Les også

Lokfører må selv oppdage skred: – Ingen tekniske varsler

Lørdag 4. januar 2020 har det gått 20 år siden lokaltoget fra Hamar kolliderte med fjerntoget fra Trondheim ved Åsta stasjon i Østerdalen.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.