BRUER

207 bruer og fergekaier i Nord-Norge skal sjekkes for feil og mangler

Vannskrekk og høydeskrekk passer dårlig når riksveibruene i nord skal inspiseres og kontrolleres – både over og under vann.

Gimsøystraumen bru på E10 er blant bruene i oppdraget.
Gimsøystraumen bru på E10 er blant bruene i oppdraget. Foto: Petr Šmerkl, Wikipedia
16. mars 2020 - 05:00

Vegvesenet vil etablere en rammeavtale for hovedinspeksjoner av bruer og fergekaier i Nordland, Troms og Finnmark. Avtalen gjelder bruer og kaier på riks- og europaveier, og skal omfatte 195 bruer og 12 fergekaier i alt. Inspeksjonen av disse konstruksjonene skal skje i løpet av 2020.

Bruene og fergekaiene ligger spredt i de to fylkene, og i stort sett alle kommuner.

Inspeksjonene skal utføres i henhold til gjeldende håndbøker. Etter hvert som nye bruer og fergekaier bygges, kan de komme inn i kontrakten.

Statens vegvesen har som målsetting at alle bruer på en veistrekning eller i samme kommune eller område skal inspiseres i løpet av samme år.

I oppdraget ligger også registrering av skader i bruforvaltningsprogrammet BRUTUS,
dokumentasjon av skader i form av bilder og video, samt relevant prøvetaking, oppmålig,
rapporter og tiltak. Antall bruer som skal inspiseres kan variere noe fra år til år.

Rammeavtalen skal ha en varighet på ett år fra kontrakten er inngått. Deretter har oppdragsgiver opsjon på å forlenge avtalen med ett år.

Frist for å gi tilbud på dette oppdraget er 17. april.

Freyr-sjef Tom Einar Jensen siteres i The Economists omtale av kombinerte sol- og batteriparker.
Les også

Både himmel og helvete

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.