5. februar starter Trafikksikkerhetsforeningen det første grunnleggende kurset for rekkverksmontører i Norge noensinne. 30 personer har hittil meldt seg på kurset, som avholdes på Gardermoen 5. februar. Det skriver Trafikksikkerhetsforeningen i en melding.
Dette er dagen før Den nasjonale Vegsikringskonferansen arrangeres på samme sted.
I følge foreningen er det ikke noen krav til kompetanse hos de som skal montere rekkverk langs veiene i Norge, i motsetning til i Sverige, hvor man i flere år har utdannet rekkverksmontører. Der kreves det kompetansebevis for å installere sikkerhetsutstyr som rekkverk, støtdempere, enderekkverk og rekkverks-overganger.
Komposittbrua på 47 tonn er på vei til Paradis
– Et legitimt krav
– Kompetansebevis er et legitimt krav, ettersom rekkverkene er viktige sikkerhetsprodukter som vil redde liv langs veiene våre, når de er montert riktig, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen.
– Et feil installert eller plassert rekkverk utgjør i stedet en ulykkesrisiko og gir en falsk følelse av sikkerhet. I Norge er det ikke noe krav til utdanning av montører av rekkverk. Vi ønsker slike krav og vi vil ta initativet til at det blir innført også her i Norge, fortsetter han.
Etter ønske fra flere aktører i rekkverksbransjen startet Trafikksikkerhetsforeningen arbeidet med å kartlegge krav og behovene for kompetanse for rekkverksmontører i Norge. Statens vegvesen ved Vegdirektoratet har i møter med foreningen ønsket slike kurs velkommen.
Italiensk entreprenør krever 230 millioner fra Bane Nor
Rekkverks-feil har medvirket til dødsulykker
Trafikksikkerhetsforeningen skriver at Vegvesenet undersøkte alle dødsulykker ved bruer i perioden 2005–2014, der rekkverket kan ha hatt betydning for utfallet. I 33 ulykker med til sammen 37 omkomne var feil eller mangler ved rekkverket en medvirkende årsak til den dødelige utgangen.
– Rekkverket skal være en barriere som hindrer at det som allerede er en ulykke, utvikler seg til en alvorlig ulykke. Da kan vi ikke tillate at de som skal montere dette livreddende sikkerhetsutstyret, ikke har kompetanse til å forstå konsekvensene av det de gjør. Vi ville aldri tillatt en ufaglært å ta overhalingen av bremsene på bilen. Og det er en selvfølge at det er en fagutdannet elektriker som utfører elektriske installasjoner i huset. Kravene til kompetanse må også innføres for montering av rekkverk, sier Geirr Tangstad-Holdal.
Kongsberg-Gruppen har inngått milliardkontrakt med Australia