PROSJEKTERING

5 rådgivere vil ha fra 79 til 88 mill for å planlegge og utrede ny E39 Stord-Os

Det skiller bare 450.000 kroner mellom de to billigste tilbudene.

Forslag til bru over Bjørnafjorden.
Forslag til bru over Bjørnafjorden. Illustrasjon: Statens vegvesen
28. jan. 2021 - 15:31

I november i fjor søkte Vegvesenet etter konsulenter som kunne lage detaljreguleringsplan med konsekvensutredning for ny E39 mellom Ådland i Stord kommune og Svegatjørn ved Os i Bjørnafjorden kommune.

Fristen for å gi tilbud var først satt til 7. januar, men ble etter hvert utsatt til 28. januar.

Fem tilbud hadde kommet inn da fristen var ute:

Tilbyder Tilbudssum i kr. eks. mva.
Multiconsult 79.320.350
Cowi 79.766.450
Norconsult 81.198.035
Asplan Viak 82.397.730
Sweco Norge 88.282.920

NB: Tilbudene skal evalueres før noe er avgjort.

Reguleringen av E39 Ådland-Svegatjørn er et stort oppdrag som inkluderer to store og spesielle fjordkryssinger. Detaljene i konstruksjonene i fjordkryssingene blir ivaretatt av annen planlegging, mens veidelen på bruene skal inkluderes i reguleringsplanen.

Som Vegvesenet beskrev det i utlysingen: Å regulere 55 kilometer vei gjennom tre kommuner er sjelden vare i Norge, og fordrer at konsulent stiller med nødvendig kompetent personell for et slik oppdrag.

Frist for å levere første utkast av planforslaget er 10. februar 2022, mens komplett og kvalitetssikret planforslag skal leveres 30. mars 2022. Oppdraget varer ut januar 2023.

Da et vogntog lastet med 27 tonn brunost tok fyr i Brattlitunnelen i Nordland i 2013, brant osten i fire døgn (bildet). Fortsatt mangler det nødfortau og snunisjer i tunnelen, som ikke er oppgradert etter sikkerhetsforskriften.
Les også

Vil utsette oppgradering av de mest utsatte tunnelene. Erkjenner at det gir dårligere tunnelsikkerhet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.