I november i fjor søkte Vegvesenet etter konsulenter som kunne lage detaljreguleringsplan med konsekvensutredning for ny E39 mellom Ådland i Stord kommune og Svegatjørn ved Os i Bjørnafjorden kommune.
Fristen for å gi tilbud var først satt til 7. januar, men ble etter hvert utsatt til 28. januar.
Fem tilbud hadde kommet inn da fristen var ute:
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Tilbyder | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Multiconsult | 79.320.350 |
Cowi | 79.766.450 |
Norconsult | 81.198.035 |
Asplan Viak | 82.397.730 |
Sweco Norge | 88.282.920 |
NB: Tilbudene skal evalueres før noe er avgjort.
Reguleringen av E39 Ådland-Svegatjørn er et stort oppdrag som inkluderer to store og spesielle fjordkryssinger. Detaljene i konstruksjonene i fjordkryssingene blir ivaretatt av annen planlegging, mens veidelen på bruene skal inkluderes i reguleringsplanen.
Som Vegvesenet beskrev det i utlysingen: Å regulere 55 kilometer vei gjennom tre kommuner er sjelden vare i Norge, og fordrer at konsulent stiller med nødvendig kompetent personell for et slik oppdrag.
Frist for å levere første utkast av planforslaget er 10. februar 2022, mens komplett og kvalitetssikret planforslag skal leveres 30. mars 2022. Oppdraget varer ut januar 2023.
![Da et vogntog lastet med 27 tonn brunost tok fyr i Brattlitunnelen i Nordland i 2013, brant osten i fire døgn (bildet). Fortsatt mangler det nødfortau og snunisjer i tunnelen, som ikke er oppgradert etter sikkerhetsforskriften.](https://images.gfx.no/130x87/2820/2820862/IMG_0397%2520(2).jpg)
Vil utsette oppgradering av de mest utsatte tunnelene. Erkjenner at det gir dårligere tunnelsikkerhet