Høsten 2019 startet arbeidene på E6 Forsatunnelen vest for Narvik. Nå er tunnelen ferdig oppgradert.
Tunnelen er gjort bredere og høyere, det er montert frost og brannsikring i himlingen og vegger, og det er montert sikkerhetsutstyret slik at tunnelen tilfredsstiller Tunnelsikkerhetsforskriften.
![Effektivisering og optimalisering er ofte motivasjonen bak bedrifters innkjøp av KI-verktøy. Men det gir også muligheter for å styrke selskapenes bærekraftsarbeid, skriver innleggsforfatterne.](https://images.gfx.no/130x87/2848/2848117/COLOURBOX4975511.jpg)
Syv råd for å komme i gang med KI i norsk industri
Usikker på tilstanden
For halvannet år siden var byggeleder Rune Karlsen spent på i hvilken forfatning den 50 år gamle tunnelen var.
![Nye LED-lys gir vesentlig bedre belysning i tunnelen. <i>Foto: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2658/2658059/Forsatunnelen%25203.jpg)
– Vi står foran et omfattende arbeide. I gamle tunneler vet vi ikke helt tilstanden til før vi kommer oss til bak vegger og tak. Derfor må vi ta noe forbehold om anleggsperioden, men vi ser for oss at arbeidene vil vare ut neste år, sa Karlsen den gang.
Nå, ved arbeidets slutt konstaterer han at det ble akkurat så omfattende, og vel så det.
– I realiteten har vi bygget en ny tunnel fra bunnen av. Vi startet med å gjøre den høyere, bredere og dypere innvendig, dette for å få plass til drens, kabelgrøfter og vann og frostsikring. Deretter monterte vi inn alt av sikkerhetsutstyr. Vi har gjort tiltak som har bedret sikkerheten for trafikantene og utrykningsetater med SOS-stasjoner, automatiske bommer, nødbelysning og rømningslys gjennom tunnelen. Dessuten har vi strukket nesten to mil med kabler, sier byggeleder Rune Karlsen i dag.
![Containerne på godstoget lå nærmest stablet oppå hverandre etter avsporingen ved inngangen til Arnanipatunnelen i Bergen.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834520/Skjermbilde%25202024-03-27%2520kl.%252014.18.55.png)
Bane Nor krever at togselskapet betaler for oppryddingen
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Ikke bruk mobiltelefonen
Det er satt inn fem SOS-skap med brannslukningsapparat og nødtelefon i hvert skap. Disse står med jevn avstand i tunnelen, og skal brukes hvis det oppstår en situasjon i tunnelen. I tillegg er det et skap på utsiden av hver tunnelportal. Så fort et brannslukkingsapparat blir tatt ned stenges tunnelen automatisk og sikkerhetsbelysning kommer på. Eller hvis røret på nødtelefonen blir løftet, så går alarmen på Vegtrafikksentralen. Da vet operatøren på Vegtrafikksentralen nøyaktig hvor hendelsen er. Brukes mobiltelefonen tar det for det første lengre tid, og stedsanvisningen er ikke så nøyaktig.
Etter oppgraderingen kan Vegtrafikksentralen nå overvåke tunnelen. Vegtrafikksentralen kan ut ifra hva operatørene ser via fire kameraer utenfor tunnelen eller informasjon fra trafikantene, styre to bommer, røde varselblinklys og variable trafikkskilt.
![Hammersborgtunnelen i bakgrunnen skal bygges helt om og blir 100 meter lenger. Elin Hermanstad Havik er Vegvesenets prosjektleder for Ring 1 i Oslo.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845941/6Q6A0300.jpg)
Nå er Ring 1 stengt: – Kan bli svært krevende
Mange stenginger
![I alt sju SOS-skap er montert i og utenfor tunnelen. <i>Foto: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2658/2658058/Forsatunnelen%25202.jpg)
I byggeperioden har tunnelen vært trafikkregulert med stenginger dag og natt, i tillegg til ledebilkjøring. Det har dessverre gått ut over trafikantene som daglig må gjennom tunnelen, men det er ikke å komme utenom med noe ulempe for trafikantene ved så krevende arbeider i tunneler uten omkjøringsmuligheter.
Avbruddene i anleggsperioden har vært helt nødvendig for å få trafikken sikkert fram gjennom tunnelen. Nå er det altså over, E6 Forsatunnelen er så godt som ny.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Storskala havvindpark i Sverige skal drive et av Europas største prosjekter for grønt hydrogen](https://images.gfx.no/1000x333/2783/2783549/Offshore%2520wind%2520power%2520generation.jpg)
![To meter høy og 14 meter buet og bred. Rolf Erik Leistad og Jørgen Mathiesen i GCCD tester skjermen som skal leveres til Equinors prosessanlegg på Kollsnes senere i år.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836458/7C680B4C-4EE3-4D69-B649-BAC4B5DF9092_1_201_a.jpg)
Nytt arbeidsverktøy hos Equinor på Kollsnes er 14 meter bredt og to meter høyt