Over 600 elever fra 30 videregående skoler konkurrerer om å lage beste skipsdesign, marin konstruksjon eller vindturbin.
Ocean Space Race-konkurransen foregår på Marintek i Trondheim torsdag og fredag. Hensikten med konkurransen er å stimulere ungdom til å velge realfag og studere maritime og marine fag.
Konkurransen arrangeres av Samarbeidsforum Marin, MARINTEK og NTNU i felleskap. Elevene konkurrerer om å bygge beste skipsmodell, skipsdesign, design av vindturbin og marine konstruksjon i åpen klasse.
Modellene er utviklet i faget «Teknologi og forskningslære» ved de skoler rundt om i landet som underviser i faget.
Elevinteresse for fornybar
Nytt i år er konkurransen om beste vindturbiner.
– Det har vært økende interesse fra flere skoler og klasser om å konstruere vindturbiner i åpen klasse. Vi har derfor opprettet det som en egen kategori i år, sier kommunikasjonssjef Jo Stein Moen ved Marintek.
Fem skoleklasser konkurrerer om å lage den beste og mest effektive vindturbiner. I Åpen klasse er seks skoler med. Mest interesse er det for skipsdesign, med 32 skoleklasser.
– Rundt 600 elever fra 30 ulike skoler er rekord, sier Moen.
Vind
Elevene har konstruert og bygget modeller som skal testes ut på Marintek. Flytende konstruksjoner kjøres i det store bassengets på Marintek.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Eleven som bygger vindturbiner, må lage en modell som skal måle ca. 60 cm i diameter. Den roterende vindmøllen bør ha en diameter på 60-80 cm for å kunne utnytte vinden. Vindmøllen plasseres 1,5-2,0 meter fra vindturbinen. Vinden bak vindturbinen har en hastighet på opp mot 6 m/s. Vindmøllene blir testet og sammenlignet ved å måle produsert effekt.
Marine konstruksjoner
I Åpen klasse står eleven fritt til å velge tema så lenge det er relevant for den marine bransjen. Oppgaven og modellene blir vurdert ut fra syv kriterier:
- Design
- Kreativitet/Stabilitet
- Håndarbeid
- Anvendbarhet i forhold til bruksområde
- Nytteverdi
- Effektiv drift
- Realiserbarhet
Rask og stabil
Innen skipsdesign blir arbeidene vurdert etter modellkjøring i bassenget med fartsprøver og stabilitetsprøver.
Modellene kan være inntil 90 centimeter lange. De skal ha last om bord og kjøres i ferdig oppsatte ruter der egenskapene testes og måles.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
I alle klasser skal det også leveres inn prosjektrapporter som er med i vurderingene når vinnere skal kåres.