– Fylkesveiene trenger et løft. Det har vi signalisert i ny Nasjonal transportplan og vi viste det allerede gjennom budsjettforhandlingene for 2020 og 2021. Nå følger vi opp disse forhandlingene og fordeler om lag 65 millioner kroner til utbedring av fylkesveier som er viktige for tømmertransport. Det vil gi bedre veier for både folk og næringstransport i hele Norge, seier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.
For 2021 er det satt av 20 millioner kroner til utbedringer av fylkesveier som er viktige for tømmertransport. I tillegg kommer det overførte midler fra 2020, slik at det samlet for 2021 blir utbetalt 46,9 millioner kroner. I tillegg er det for 2022 gitt tilsagn for 19,6 millioner kroner.
– Det har vært vanskelig for fylkeskommunene å planlegge ferdig aktuelle prosjekter og gjennomføre byggingen. Derfor overførte vi en stor del av bevilgningen fra 2020 til 2021. Det er til stor glede for tømmernæringa, seier Hareide.
Statens vegvesen har fordelt midlene basert på forslag fra fylkeskommunene:
Vei/bru |
Fylkeskommune |
Kostnads-overslag (mill. kr) |
Fordeling av midler i mill. kr |
|
|
|
|
2021 2022 |
|
Fylkesvei 139 Fluberg hengebru |
Innlandet |
17,2 |
10,2 |
7,0 |
Fylkesvei 417 Kvam |
Innlandet |
2,7 |
2,7 |
|
Fylkesvei 210 Fossing |
Vestfold og Telemark |
3,4 |
3,4 |
|
Fylkesvei 78 Fossen |
Agder |
4,4 |
||
Fylkesvei 461 Kleveland |
Agder |
5,9 |
5,9 |
|
Fylkesvei 5392 Haugsklopp |
Vestland |
4,2 |
1,6 |
2,6 |
Fylkesvei 314 Liland |
Vestland |
1,6 |
1,6 |
|
Fylkesvei 65 Folla |
Møre og Romsdal |
20,0 |
10,0 |
10,0 |
Fylkesvei 6640 Husdal |
Trøndelag |
6,4 |
6,4 |
|
Fylkesvei 241 Dampen |
Nordland |
5,1 |
5,1 |
|
Sum |
|
|
46,9 |
19,6 |
Dambyggerne på Haukelifjell kappløper med vinteren