De siste ti årene har 129 personer mistet livet i arbeidsulykker på norske skip.
Trenden har vist nedgang i antall ulykker med skader og omkomne.
Tallene så langt i år er imidlertid et tilbakeslag. Fram til 14. september er det registrert åtte omkomne, som er like mange som i hele fjor.
Risikovurdering
Nå skal Sjøfartsdirektoratet gå grundigere til verks med å analysere og risikovurdere arbeidsforholdene om bord.
Under Sjøsikkerhetskonferansen i Haugesund la Sjøfartsdirektoratet fram en første risikovurdering i form av rapporten «Fokus på risiko 2015».
På mange fartøy utføres det arbeid som utsetter mannskapet for særlig høy risiko. Det kan være arbeid om bord på fiskefartøy, løfteoperasjoner på lasteskip eller bruk av vinsj i forbindelse med ankerhåndtering og fiskeri.
Det er særlig støt- og klemskader og fall om bord som medfører mye fravær fra jobben. Fall til sjø forekommer sjelden, men får store konsekvenser når det inntreffer.
Les også: Verftet bommet - nå må fergene slankes med 2.500 tonn
Avdekker forhold
Direktoratets analyser viser at en viktig bakenforliggende årsak til arbeidsulykker er at farene ved arbeidsoperasjoner om bord ikke er tilstrekkelig identifisert, og at det mangler risikovurdering.
I 2015 vil direktoratet ha «Sikker arbeidsplass om bord» som spesielt fokusområde for 2015, skriver Sjøfartsdirektoratet i en pressemelding.
– Målet med å velge det spesielle fokusområdet for 2015, er å forebygge arbeidsulykker og gjøre det vi kan for å gi sjøfolk en sikker arbeidsplass. Selv om vi de siste ti årene har hatt en gledelig nedgang i antall personulykker, er det fremdeles alt for mange ulykker knyttet til arbeid om bord, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.
Les også: Dette skipet er utslippsfritt og har ingen mennesker ombord
Brann-fokus
I 2014 er Sjøfartsdirektoratets fokusområde «Brann om bord». I første halvår ble det gjennomført 308 uanmeldte tilsyn. Disse er fordelt på 180 fiskefartøy, 85 lasteskip og 43 passasjerskip, opplyser direktoratet.
Tilsynene resulterte i 743 pålegg, der 146 var knyttet til tiltak mot brann om bord.
Nær to tredjedeler av disse ble utstedt til fiskefartøy. Mange av funnene er knyttet til forhold som er lett å utbedre, både med tanke på tid og kostnad.
Les også:
Motorprodusentene gasser på med LNG-motorer