Vegvesenets entreprenører brukte 84.000 tonn mindre salt vinteren 2018/2019 sammenlignet med vinteren før. Dette tilsvarer en reduksjon på omtrent en firedel, opplyser Vegdirektoratet i en pressemelding.
– Tallene er positive. Vi arbeider for å få saltbruket lavere ned, men under forutsetning av at vi opprettholder en trafikksikker og fremkommelig vei, sier sjefingeniør Kai Rune Lysbakken i Statens vegvesen i meldingen.
Reduksjonen er størst i de områdene av landene der saltbruken var uvanlig stor i 2017/2018-sesongen, heter det i meldingen.
Lysbakken sier at saltbruken sist vinter er på nivå med gjennomsnittet av de siste fem årene. Ambisjonene er fortsatt å optimalisere saltbruken.
Vegvesenets rapport om salting, strøing og brøyting i vintersesongen viser at etaten bruker klart mest salt på riksveiene der det er bar-asfalt-strategi.
– Hensikten med salting er å holde veiene åpne og med god friksjon. Det er avgjørende for at veinettet er forutsigbart og trafikksikkert hele året, påpeker Lysbakken.
- Fra miljøproblem til nyttig produkt: Skal produsere veisalt av flyveaske
Også sandforbruket gikk ned
Lysbakken viser til at entreprenørene bruker mer sand enn salt for å holde veiene åpne. De totale mengdene påvirkes av nedbør og temperaturforholdene gjennom vintermånedene.
Sandforbruket for sesongen 2018/2019 er på 707.000 tonn. Til sammenligning var dette forbruket på 872.000 og 943.000 tonn de to foregående vintersesongene.
Antall utkjørte brøytekilometer lå på 21,9 millioner kilometer i sist vintersesong. Tallet har ligget på omtrent samme nivå de siste fire-fem årene, med unntak av vinteren 2017/2018, da det ble registrert 26,5 millioner brøytekilometer.
- LES OGSÅ: Veisaltsvindel i Sverige: – Det var da som helsike at vi kjøpte inn dette. Det hadde vært billigere å kjøpt inn gourmetsalt fra Konsum