Tre tungt trafikkerte konstruksjoner i Oslo skal oppgraderes, og Vegvesenet søkte i mars etter rådgivere som kan ta seg av kartlegging, detaljprosjektering og oppfølging under byggingen.
– Her må det gjøres en vedlikeholdsjobb. Det er ikke store prosjekter sammenlignet med tunnelrehabiliteringene vi har hatt i Oslo-området. Men selv om det er korte strekninger, så skal de passe inn i andre tidsplaner som vi har, og dermed må de tas etter hverandre, fortalte prosjektleder Anne Orheim i Vegvesenet til Veier 24 i mars.
De tre lokkene ligger på Ring 3 i Oslo (Storolokket) og E18 i Oslo (Bygdøy- og Sjølystlokket).
Ved fristens utløp hadde fem rådgivningsfirmaer meldt sin interesse. Disse tilbudene kom inn:
Tilbyder | Tilbudssum eks. mva. i kr. |
Cowi | 16.760.800 |
Rambøll Norge | 17.279.750 |
Structor Oslo | 18.272.700 |
Norconsult | 19.444.300 |
Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen | 22.941.170 |
Tildelingskriteriet var det beste forholdet mellom pris/kostnad og kvalitet, og etter evaluering av tilbudene var rekkefølgen på firmaene nærmest motsatt. Da hadde prisene blitt vurdert i forhold til hvert enkelt firmas beskrivelse av gjennomføring og tilbudt kompetanse. Rangeringen av tilbudene ser slik ut:
- Aas-Jakobsen
- Structor Oslo
- Norconsult
- Rambøll Norge
- Cowi
Aas-Jakobsen kom altså best ut, og har signert kontrakt med en anslått totalverdi på snaue 29,2 millioner kroner for dette oppdraget.
Vegvesenet regner med å lyse ut selve arbeidet på Storo høsten 2020, og de to andre samlet på våren 2021.
Men først skal altså Aas-Jakobsen ta seg av prosjekteringen og oppfølgingen. ÅDT for strekningene er forholdsvis spenstige tall: drøye 80.000 for E18 ved Bygdøy- og Sjølystlokket, og knapt 70.000 på Ring 3 ved Storolokket.