PROSJEKTER

ÅDT er 11.500: Disse to entreprenørene vil gjenskape Paradis i Bergen

Det skiller ti millioner eller så på en kontrakt til rundt 80 millioner kroner.

Krysset på Paradis i Bergen, med utsyn nordover Storetveitvegen (fortsetter mot høyre) og Statsminister Michelsens veg (tar av til venstre).
Krysset på Paradis i Bergen, med utsyn nordover Storetveitvegen (fortsetter mot høyre) og Statsminister Michelsens veg (tar av til venstre). Foto: Google Maps
19. okt. 2020 - 10:22

Vestland fylkeskommune skal utvide eksisterende veier og oppgradere gang- og sykkelsystemet fra Statsminister Michelsens veg til Tunvegen i Bergen. Det blir ny gang- og sykkelbru over Nesttunveien og bybanesporet.

Kort sagt: Det skal bli et nytt Paradis i Bergen! 

Nå er fristen for å gi tilbud gått ut, og to entreprenører har meldt seg på i konkurransen om et oppdrag som ikke er ukomplisert:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Fyllingen Maskin 76.842.368
Drange Maskin 86.922.984

NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

Paradis er i dag et sterkt trafikkert knutepunkt som preges av veikrysset mellom
Nesttunveien, Storetveitvegen, Statsminister Michelsens veg og Sandbrekkeveien (største ÅDT er på 11.500). På sikt skal veiene nedtones til gater.

Her blir det en del å tenke på for den som får oppdraget:

Så trivelig ser byggherren for seg at det skal bli når et av Bergens travleste trafikknutepunkt er bygget om. <i>Illustrasjon:  Vestland fylkeskommune</i>
Så trivelig ser byggherren for seg at det skal bli når et av Bergens travleste trafikknutepunkt er bygget om. Illustrasjon:  Vestland fylkeskommune
  • Omfattende koordinering mot de private utbyggerne.
  • Sprengning for landkar for ei gang- og sykkelbru vil skje helt opp i bybanesporet.
  • Grunnfjellet på Paradis hovedsakelig består av skifrige bergarter og marmor, som gir svært varierende dybder til berg.

Over Nesttunveien blir det ei gang- og sykkelbru i kompositt, kanskje noe à la Vardebrua ved Mongstad, som MMS har fått kontrakt på å levere. Kontrakten for levering og montering av komposittbrua over Nesttunveien blir utlyst som egen entreprise.

Anleggsstart er planlagt til 1. desember i år, og arbeidene skal være ferdig etter nøyaktig to år, altså på samme dato i 2022.

Ebusco 3.0 har skrog av karbonfiber, som skal gjøre bussen atskillig lettere enn konkurrentene. Til forskjell fra mange andre busser har den også batterier i gulvet, slik at tyngdepunktet blir lavt. Men produsenten har store problemer med produksjonen og økonomien. Her er bussen i München.
Les også

«Banebrytende» elbusser skulle komme i fjor – nå er produsenten i kjempetrøbbel

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.