Vestland fylkeskommune skal utvide eksisterende veier og oppgradere gang- og sykkelsystemet fra Statsminister Michelsens veg til Tunvegen i Bergen. Det blir ny gang- og sykkelbru over Nesttunveien og bybanesporet.
Kort sagt: Det skal bli et nytt Paradis i Bergen!
Nå er fristen for å gi tilbud gått ut, og to entreprenører har meldt seg på i konkurransen om et oppdrag som ikke er ukomplisert:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Fyllingen Maskin | 76.842.368 |
Drange Maskin | 86.922.984 |
NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
Paradis er i dag et sterkt trafikkert knutepunkt som preges av veikrysset mellom
Nesttunveien, Storetveitvegen, Statsminister Michelsens veg og Sandbrekkeveien (største ÅDT er på 11.500). På sikt skal veiene nedtones til gater.
Her blir det en del å tenke på for den som får oppdraget:

- Omfattende koordinering mot de private utbyggerne.
- Sprengning for landkar for ei gang- og sykkelbru vil skje helt opp i bybanesporet.
- Grunnfjellet på Paradis hovedsakelig består av skifrige bergarter og marmor, som gir svært varierende dybder til berg.
Over Nesttunveien blir det ei gang- og sykkelbru i kompositt, kanskje noe à la Vardebrua ved Mongstad, som MMS har fått kontrakt på å levere. Kontrakten for levering og montering av komposittbrua over Nesttunveien blir utlyst som egen entreprise.
Anleggsstart er planlagt til 1. desember i år, og arbeidene skal være ferdig etter nøyaktig to år, altså på samme dato i 2022.



«Banebrytende» elbusser skulle komme i fjor – nå er produsenten i kjempetrøbbel