TRAFIKK OG ITS

Advarer mot råkjør fra Vegvesenet om tømmervogntog på kommuneveier

– Konkret betyr forslaget til ny forskrift å tillate flere tunge vogntog på veier som ikke nødvendigvis er bygget for slike størrelser og tyngder, sier Rune Aale-Hansen, adm. dir. i NKF.

Rune Aale-Hansen, er adm. dir. i  Norsk Kommunalteknisk Forening.
Rune Aale-Hansen, er adm. dir. i Norsk Kommunalteknisk Forening. Foto: www.alexasensi.com
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
16. nov. 2020 - 15:04

Statens vegvesen har nå høring om forslag til endring av «forskrift om veglister». Endringen innebærer blant annet at strekningene som i dag tillates for tømmervogntog med lengde på 24 meter, vil tillates for modulvogntog uten at veiene vurderes i henhold vegers egnethet for modulvogntog.

– Dette er en sak der Statens Vegvesen sender en ny høring etter at den første ga sprikende tilbakemelding. Den nye høringen som har helt nye forslag, har samtidig en høringsfrist som selv Statens vegvesen erkjenner er i korteste laget. Det første de bør gjøre er derfor å utvide høringsfristen, sier Rune Aale-Hansen, adm. dir. i Norsk Kommunalteknisk Forening (NKF).

- Vi var noe skeptiske til tipsene fra konkurrenten til Killingmo Freseservice, fortalte seniorrådgiver Leif Holst-Larsen (tv.) i krimenheten i Statens vegvesen. Tirsdag la han fram noe av det etterforskningen har kommet fram til. T.h. aktor Sigbjørn Arneberg.
Les også

Killingmo-saken: – 571 arbeidsdager på over 16 timer

Høringsfrist på tre uker

Den første høringen om endringer «Forskrift om bruk av kjøretøy 5-5» som ble sendt ut i mars ga så sprikende tilbakemeldinger, at Statens Vegvesen nå har sendt ut et forslag til en helt ny løsning. Høringsfristen er kun tre uker.  

– Statens Vegvesen sendte i mars ut høring på forslag til endring av forskrift om bruk av kjøretøy 5-5. Forenklet handler dette om å åpne opp for at modulvogntog type 1 og 2 skal kunne trafikkere alle veger som tillates for tømmervogntog med lengde inntil 24,00 meter. Konkret betyr dette å tillate flere tunge vogntog på veier som ikke nødvendigvis er bygget for slike størrelser og tyngder, sier Aale-Hansen.

En av strekningene uengigheten står om er E136 mellom Dombås og Vestnes.
Les også

Statens vegvesen og Nye Veier i krangel

Sprikende svar

– Tilbakemeldingene på høringen i mars var så sprikende at Statens vegvesen nå i høst har sendt ut et nytt forslag. Det er bra. Men problemet er at denne høringsfristen er på kun tre uker, sier han.

– Økt lengde på kjøretøyene gir økt slitasje på veiene. Dersom ikke veiene tåler denne belastningen kan det bli kostbart for kommunene som må oppgradere veiene for å ivareta trafikksikkerheten. Dette kan ha såpass alvorlige konsekvenser at Statens vegvesen bør være varsomme med å råkjøre i innspurten på høringsarbeidet, sier NKF-direktøren.

Det norske hydrogenselskapet Hexagon Purus, åpnet fabrikk i Canada i 2023.
Les også

Millionstøtte til norsk batteriteknologi i Canada

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.