SKREDSIKRING

Her stoppet nettsikringen steinskredet

Nymonterte skrednett stoppet store mengder stor stein som kunne havnet på riksvei 15 i Stryn.

Flomskredgjerde stopper steinskred.
Flomskredgjerde stopper steinskred. Foto: Statens vegvesen
20. aug. 2024 - 16:00

Det er enorme forskjeller på konsekvensene av skredene i elva Djupesvora ved Dårflot ved riksvei 15 i Oppstryn.

For to år siden bygde Statens vegvesen skredsikringsanlegg her for ni millioner kroner.

Nylig gikk det et skred i området. Bildene fra Statens vegvesen viser tydelig at skredsikringen virker.

– Skrednettene fungerte etter hensikten. De stoppet store mengder med til dels stor stein som ellers kunne ha kommet inn på riksveien, sier geolog Jens Tveit i Statens vegvesen i en pressemelding.

– At steinen blir stoppet bidrar også til at magasinet nede ved veien bedre kan håndtere massene som havner der, sier han.

Opprydding etter at det gikk skred på samme sted i 2018. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Opprydding etter at det gikk skred på samme sted i 2018. Foto:  Statens vegvesen

– Når skredfaren er over, blir skrednettene ryddet. En del av sikringsprosjektet var å bygge tilførselsveier slik at vi uten problemer kommer helt inn til skredkanalen for å rydde opp, sier Pål-Anders Rindal, som Vegvesenets byggeleder for prosjektet.

Skredsikring er et høyaktuelt tema i store deler av landet. Tidligere i år viste Vestland fylke til oppdaterte tall fra Statens vegvesen: Det vil koste fylket 23 milliarder kroner å sikre skredpunkter av høy og middels verdi langs fylkesveiene.

Skredgjerdet som stopper steinen gjør at også magasinet nede ved veien fungerer mye mer effektivt. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Skredgjerdet som stopper steinen gjør at også magasinet nede ved veien fungerer mye mer effektivt. Foto:  Statens vegvesen

Slik ble rassikringen gjort

Magasinet nærmest veien ble utvidet, og fikk dermed større kapasitet både ved skred og høy vannføring. Dette området er utsatt både for sørpe-, flom- og snøskred.

Byggeleder Pål-Anders Rindal inspirerer anlegget da det sto ferdig for to år siden. <i>Foto:  Jens Tveit/Statens vegvesen</i>
Byggeleder Pål-Anders Rindal inspirerer anlegget da det sto ferdig for to år siden. Foto:  Jens Tveit/Statens vegvesen

I skredkanalen ble det etablert terskler og erosjonssikring i utsatte områder. Tersklene er høydeforskjeller i terrenget, og bidrar til å ta farten og energien ut av skredene.

Kulverten under veien ble forlenget inn i terrenget, og betongrekkverk ble montert mellom elva og veien.

Høyere opp i terrenget ble det bygd to flomskredgjerder av typen Geobrugg VX-140 for å samle opp skredmasser. Det bidrar til å ta energi ut av de store skredene som kan komme ned den bratte fjellsiden.

I sommer skrev TU om testingen av en ny type skredsikring som baserer seg på prinsippene som bilindustrien bruker til kollisjonssikring.

Denne typen skilt har du kanskje sett så mange ganger at du ikke tenker over hva det varsler. I hvert fall sier Sintef-forsker Lillian Hansen at testing av både dette og blinkende skilt har vist lav effekt.
Les også

Forskere vil gjøre det mindre sannsynlig at du treffer en elg

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.