Saken startet 6. mai, og skal etter planen avsluttes 21. juni.
Det betyr at hele sju uker er avsatt i Sogn og Fjordane tingrett for å avklare om AF Gruppen har krav på ytterligere 84 millioner kroner (moms inkludert) fra Vegvesenet etter at entreprenøren bygde ny E39 på to parseller i Gaular i Sunnfjord. Strekningene var totalt på drøye ni kilometer.
Staten ved Samferdselsdepartementet, som er formell motpart, har avvist alle krav.
- Strid om sprengningsareal på riksvei 4: Entreprenør vant fram i Høyesterett
Tunnel og veg
Partene krangler om sluttoppgjøret etter at AF Gruppen bygde ny E39 på parsellene Dregebø-Grytås og Birkeland-Sande nord i Gaular kommune.
Kontrakten ble lyst ut i januar 2014. AF Gruppen fikk tilslaget med hårfin margin til Bertelsen & Garpestad.
AF Gruppens krav i sluttoppgjøret er på totalt drøye 493 millioner kroner. Vegvesenet har allerede betalt vel 425 millioner til AF Gruppen i denne kontrakten.
AFs krav i rettssaken utgjør dermed differansen: Nærmere bestemt 67.661.663,94 kroner eks. mva. (83.747.649,62 kroner inkl. mva.), og med tillegg av lovens forsinkelsesrente.
AF signerte en kontrakt på rundt 330 millioner kroner for arbeidet på de to strekningene. Frist for ferdigstilling var 1. juni 2016.
Ifølge staten er kontraktsarbeidet for alle praktiske formål blitt utført slik det var beskrevet i anbudsunderlaget, og AF har også fått ekstra oppgjør for rundt 53 millioner i endringer og rundt 42 millioner i økte mengder.
- Kinesisk hjullaster i Lagmannsretten: Kunden hadde rett til å heve kjøpet
Manglet stein
I rettssaken kommer AF Gruppen med en rekke krav om tilleggsvederlag og mengdeoppgjør. Det største enkeltstående kravet dreier seg etter AFs syn om konsekvensene av at Vegvesenet ikke sørget for tilstrekkelig tilgang på stein under byggingen av de to veistrekningene. Kravsummen er på nesten 24,8 millioner kroner på dette punktet alene.
AF Gruppen har i prosesskriv anført at årsaken til masseunderskuddet er sammensatt. Konsernet mener det særlig skyldes disse forholdene:
- Feil forhold mellom prosjektert sprengningsvolum og prosjektert fyllingsvolum
- Større fyllingsbehov i linjen enn prosjektert
- Større behov for masseutskiftning, utkilinger og plastring enn hva som var prosjektert
- Økte mengder med tilbakefylling i Dregebøvatnet
- Det ble nødvendig å etablere steinmolo på deponi for mudret masse
- – Trist å bruke energi på en slik sak: Fikk 25 mill for heft med stikningsdata
«Ingen sammenheng»
Staten bestrider som sagt alle krav, og mener generelt at AF gruppen ikke har ført bevis for at det foreligger byggherreforhold som har ført til plunder og heft. Det skal heller ikke være påvist årsakssammenheng mellom byggherreforholdene og de kostnader og forsinkelser AF hevder å være påført, ifølge staten.
Staten viser også til at i den opprinnelige stevningen utgjorde AFs krav bare for masseunderskuddet alene drøye 50 millioner kroner, men det er senere blitt nedjustert kraftig.
Staten mener at det har vært nok stein i prosjektet: Mangler underveis skyldes forhold AF selv må bære risikoen for. Et eventuelt masseunderskudd kan i høyden ha oppstått midlertidig, og må tilskrives måten AF har valgt å planlegge og utføre arbeidene på.
Staten hevder også at AF selv etter oppfordringer ikke har villet konkretisere eller forklare problemene i særlig grad, og det er noe AF selv bærer risikoen for. Det heter seg at AFs påståtte merkostnader er i svært liten grad er forsøkt dokumentert, selv der det burde være uproblematisk å fremlegge dokumentasjon som viser påståtte økte kostnader.
På forhånd varslet AF Gruppen at de ville føre 11 vitner. Staten på sin side varslet over 40 vitner inkludert et par partsrepresentanter.
Rettssaken skal etter planen avsluttes 21. juni, og så drøyer det nok noen uker før dom faller.
- Haverstad: Tapte ny rettssak om fylkesveg 33 på Toten