PROSJEKTER

Agder fylkeskommune har signert sine to første kontrakter for veibygging

I dag signerte Agder fylke sine to første samferdselsprosjekter som egen prosjektorganisasjon.

Knut Thorkildsen (tv.) fra Brødrene Thorkildsen og Kai Valthyr-Hansen fra Agder fylkeskommune undertegner kontrakten for gang- og sykkelveien ved fylkesvei 42 i Hægebostad.
Knut Thorkildsen (tv.) fra Brødrene Thorkildsen og Kai Valthyr-Hansen fra Agder fylkeskommune undertegner kontrakten for gang- og sykkelveien ved fylkesvei 42 i Hægebostad. Foto: Agder fylkeskommune
4. feb. 2020 - 16:31

Fram til sist årsskifte har Statens vegvesen vært byggherre også for fylkeskommunenes veiprosjekter.

Men fra 2020 er ansvaret overført til fylkeskommunene selv, og 4. februar var det kontraktinngåelse på de første to kontraktene som Agder fylkeskommune har utlyst. Begge kontraktene ble inngått med samme entreprenørselskap, Brødrene Thorkildsen fra Farsund, opplyser fylkeskommunen i en pressemelding.

Kontraktene er:

Prosjektsjef for Fellesprosjektet Arna - Stanghelle,  Katrine Sælensminde Erstad.
Les også

Arna-Stanghelle: Disse kontraktene på megaprosjektet blir lyst ut først

Fornøyd entreprenør

Brødrene Thorkildsen holder til i Farsund. De har 101 ansatte inkludert 11 lærlinger.

– Hva synes du om at dere har kapret de første to samferdselskontraktene med Agder fylkeskommune?

– Det blir spennende. Vi har hatt mange jobber for Statens vegvesen på fylkesveier tidligere , så vi er kjent med hvordan man jobber på veiprosjekter. Det er gøy at vi vant de første to kontraktene, sier Knut Thorkildsen i Brødrene Thorkildsen i pressemeldingen.

Tokagjelet er en del av fylkesvei 49 og er svært skredutsatt, men politikerne i Vestland fylke vil ikke bare satse på rassikring. Bildet er fra et ras i 2013.
Les også

Politikerne strøk setning som skulle prioritere rassikring

Milepæl for fylkeskommunen

Avdelingsleder for utbygging Veg og eiendom i Agder fylkeskommune, Kai Valthyr-Hansen, skrev under kontraktene på vegne av fylkeskommunen.

– Det er en milepæl for oss å skrive under våre første utbyggingskontrakter. Vi har flere prosjekter i gang som ble overtatt fra Statens vegvesen, men dette er de første som vi starter opp i ny organisasjon, sier Valthyr-Hansen i meldingen.

Arbeidene i Eiken starter sannsynligvis i løpet av mars, mens skredsikringsprosjektet i Sirdal starter litt senere på våren, ifølge pressemeldingen.

Med Sørlige Nordsjø II vil Sørlandet få et betydelig kraftoverskudd, skriver Volt og BCG i en pressemelding.
Les også

Har analysert hvor billig strømmen blir med havvind til Sørlandet

Ny gang- og sykkelveg langs fylkesvei 42 på strekningen Eiken feriesenter-Tveiten i Hægebostad. <i>Foto:  Agder fylkeskommune</i>
Ny gang- og sykkelveg langs fylkesvei 42 på strekningen Eiken feriesenter-Tveiten i Hægebostad. Foto:  Agder fylkeskommune

Ny gang- og sykkelvei ved fylkesvei 42

Mellom Eiken feriesenter og Tveiten i Hægebostad kommune skal det bygges gang- og sykkelvei. Arbeidet blir i hovedsak breddeutvidelse for å gi plass til gang- og sykkelveien, men også ny gang- og sykkelbru over Landdalsåni. Noen steder vil det være aktuelt å flytte selve veien for å få plass til gang- og sykkelveien.

Prosjektet er en totalentreprise, hvor entreprenøren har ansvaret for både prosjektering og utførelse. Kontraktssum er 12,7 millioner kroner.

Portalen til den 6,5 kilometer lange tunnelen som skal rustes opp.
Les også

Viktig riksveitunnel stenger – setter inn ferger

Skredsikring av fylkesvei 450 Kviturvika i Sirdal

Kviturvika ved Ortevatn i Sirdal kommune. <i>Foto:  Agder fylkeskommune</i>
Kviturvika ved Ortevatn i Sirdal kommune. Foto:  Agder fylkeskommune

Rassikring langs fylkesveien ved Ortevatn i Sirdal kommune. For å sikre trafikanter for framtidige ras flyttes fylkesveien ut mot/i Ortevatn og det bygges en rasvoll. Det er tidligere skredsikret på to andre steder langs Ortevatn. Rasvollen har effektiv høyde på seks meter og lengden er 240 meter.

Kontraktssum er 9,9 millioner kroner.

Vinteren var hard for Ruters el-busser, og enda hardere for Unibuss, som var nære konkurs. Nå er de i en rekonstruksjonsfase.
Les også

Unibuss: Tapte 439 millioner i fjor – men videre drift er sikret

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.