De tre kontraktene varierer veldig i omfang, fra 432 millioner over en femårsperiode, til 16,2 millioner på fire år. Det er tre forskjellige anbudsvinnere på de tre kontraktene, fra store Mesta, via mellomstore Presis Vegdrift til lille, lokale JDD Maskin fra Marnardal i Lindesnes, skriver Agder fylkeskommune i en pressemelding.
Politiaksjon mot batterifabrikk – fant ulovlige arbeidere
Fornøyd direktør
Direktør for samferdsel og eiendom i Agder fylkeskommune var fornøyd med å få på plass de første kontraktene i ny organisasjon.
– Vi har allerede undertegnet utbyggingskontrakter i vinter, men det er gøy at vi nå også har driftskontrakter i havn, sier Olsbu i pressmeldingen.
– Nå er vi i gang for alvor innen drift og vedlikehold. Dette er en stor dag for samferdsel og eiendom i Agder fylkeskommune, sier seksjonssjef drift Trond Heia.
Alle tre kontraktene har oppstart 1. september i år.
Ny fylkesvei klar: – Ventet i 30 år
Arendalskontrakten til Mesta
Den største av de tre kontraktene strekker seg langs det meste av området langs kysten av tidligere Aust-Agder. Arendalskontrakten har en kontraktsum på 432 millioner pluss mva. over fem år. Den ble vunnet av Mesta.
– Vi ble veldig glad da vi vant denne kontrakten. Jeg vil si at vi var i nærheten av å felle en liten tåre da vi fikk vite at vi fikk den, ler Tore Christensen, prosjektsjef for område sør i Mesta (Agder, Vestfold og Telemark).
– Vi er en stor entreprenør som driver mye i egenregi. Vi har egne lastebiler og maskiner. I sommersesongen har vi lite bruk av underentreprenører, mens vi i brøytesesongen på vinteren som andre bruker en del underentreprenører.
Fremtidens veisalt kan komme herfra
Seriøs entreprenør
– Vi er glade for å ha med Mesta videre. Mesta kjenner vi som en seriøs entreprenør gjennom samarbeid på andre kontrakter. De største byene hører til denne kontrakten, samt de fleste tunnelene i tidligere Aust-Agder. Vi har bevisst lagt alt av tunneldrift til én entreprenør, forklarer seksjonssjef Trond Heia i Agder fylkeskommune.
1. september er overtakelsestidspunkt på hoveddelen av denne kontrakten. Resten skal overtas høsten 2021. Men det er Mesta som har den utgående kontrakten, og dermed vil det merkes lite til denne overgangen.
Ukjent skadeomfang etter Havila-brann
Presis Vegdrift vant Åmlikontrakten
Åmlikontrakten, som inneholder mesteparten av innlandet i tidligere Aust-Agder, ble vunnet av Presis Vegdrift . Det er en kontrakt verdt 227 millioner over fire år.
Krister Tofteberg skrev under kontrakten for Presis Vegdrift. Han er områdeleder for området mellom Stavanger og Kragerø. Jan Stomnås er avdelingssjef, og skal jobbe med Kristiansand og Åmli-kontraktene på Sørlandet. Presis Vegdrift ble etablert i 2017, etter en fusjon av Lemminkäinen og Opedal drift.
– Vi er en relativt liten organisasjon, som tar mål av oss å bli større på sikt. Vi er fleksibelt organisert, der daglig leder sitter i Bergen, maskinsjef i Vestfold og Telemark og HMS-leder i Tromsø. Fleksibiliteten gjør at vi tjener penger på drift/vedlikehold i dag, det er det få andre som gjør nå, sier Tofteberg.
– Vi søker nå folk til denne kontrakten. Det er behov for mye kompetanse, så vi har flere stillingsannonser ute. Innen 1. mai satser vi på å ha driftsledelsen på plass, sier avdelingssjef Jan Stomnås.
Trollstigen: Første del av skredsikringen er ferdig
Tovdal-Myklandskontrakten til JDD maskin
Som ledd i etterspørsel fra bransjen, har Agder fylkeskommune utlyst en relativt liten driftskontrakt i Tovdal og Mykland i indre Agder. Denne kontrakten ble vunnet av JDD Maskin.
Den unge gründeren Johan Dag Drange fra Marnardal i nye Lindesnes kommune skrev under kontrakten for JDD Maskin. Firmaet hans har i årene 2012-2018 vært underentreprenør på kontrakter i Setesdal. Den nye kontrakten med Agder fylkeskommune i Tovdal-Mykland er verdt 16,2 millioner over fire år.
Ny rapport: De rikeste vil få mest glede av Fornebubanen
Relativt ny entreprenør
– Vi har en god magefølelse for kontrakten. Det er lagt inn priser som vi tror på, og vi kombinerer egne maskiner og folk med innleie. Firmaet har de siste årene bestått av 5-7 ansatte. I tillegg leies det inn folk ved behov. For oss er det veldig bra at fylkeskommunen legger ut slike kontrakter. Vårt firma er flinke nok og store nok til å styre kontrakter i denne størrelsen. Vi skal gjøre vårt for at dette skal bli bra. I Setesdal har vi drevet med kantslått, brøytestikker og utfeiing tidligere, forklarer Drange.
Simon Heddeland er driftsleder og mekaniker i firmaet. Han kommer til å lede det daglige arbeidet med kontrakten. JDD Maskin driver også med skogbruk. De leverer blant annet flis til fyringsanlegg i Danmark. I tillegg eier Drange et søsterfirma, JDD Utstyr, som jobber med utstyr til landbruk.
KI gir mer stabil strømforsyning fra sol og vind
Styres fra Evje
– Vi vil være en profesjonell byggherre, der vi legger opp til et åpent forhold mellom oss og entreprenør. Vi kan være uenige, men det skal være en saklig uenighet, men god dialog og tillit. Denne kontrakten vil styres fra vårt kontor på Evje. Der har de kompetanse og erfaring med byggherrestyrte kontrakter, slik Tovdal-Myklandskontrakten er, sier Trond Heia.
– Bransjen har signalisert at vi bør lyse ut slike mindre kontrakter, for at lokale entreprenører skal kunne konkurrere om kontraktene. Dette var vår første test på om det fungerer. Vi har fått en entreprenør som vi tror vil gjøre en god jobb, så jeg tror vi skal prøve mer på sånne kontrakter framover, sier Ola Olsbu i fylkeskommunen.
Han trekker fram at Agder fylkeskommune samarbeider med andre for å bli bedre: – Vi jobber sammen med Vestfold og Telemark om utveksling av ideer og samarbeider ganske tett. På denne kontrakten er det grense til Vestfold og Telemark, så her kan vi trekke veksler på hverandre. Det er klare fordeler av å samarbeide. Det er bra å få fagmiljøer som er store nok og robuste nok. Derfor tror vi at samarbeid på tvers av fylkene er veien å gå, sier Olsbu.
Vegvesenet: Brukte 16 mill. på IT-verktøy – nå skrotes det