Det er Buksér og Berging (BB) som vant anbudet og overtar tilbringertjenesten for loser de neste 10 år etter at den er skilt ut fra Kystverket.
BB har opsjon på ytterligere åtte losbåter fra Maritime Partner.
De to selskapene har jobbet tett med design av fartøyene, som får typebetegnelsen Alusafe 1620 BB Pilot. Fartøyene skal ha 32 knop toppfart.
- Norge må ha 25 nye losbåter: Norge må ha 25 nye losbåter: Her er Eker-Sandviks splitter nye design
Mindre fuel
Buksér og Berging overtar Kystverkets losbåter, men faser dem ut og erstatter dem med nye. De nye båtene skal ha noe mer enn 30 prosent lavere drivstofforbruk enn dagens båter.
Alusafe 1620 BB Pilot skal ha Volvo Penta IPS-framdriftssystem (Inboard Performance System), basert på doble trekkende propeller med høy virkningsgrad.
Gode manøvreringsegenskaper, forbedret akselerasjon, redusert støy- og vibrasjon, brukervennlighet og lett serviceadkomst er blant kvalitetene til fremdriftssystemet, skriver selskapene i en pressemelding.
Kort leveringstid
– Under utvikling av det nye losbåt-designet er det lagt vekt på å utvikle en båt med gode sjøegenskaper som egner seg godt både i åpent hav og i kystnære farvann, sier områdesalgssjef Rune Midtkandal i Maritime Partner.
De to første båtene skal overleveres allerede i oktober 2016 og februar 2017, og skal gjennomgå en grundig uttesting før byggingen av flere båter starter.
Levert 2000
Med opsjonene har avtalen en totalramme på om lag 100 millioner kroner.
Maritime Partner har levert rednings- og patruljebåter til kunder over hele verden i flere tiår, og i 2015 leverte selskapet sin båt nummer 2000 i rekken.