Saken oppdateres.
Ifølge Sjøfartsdirektoratet er det avdekket flere alvorlige sikkerhetsbrudd.
– Vi har vært om bord på en tilleggsrevisjon i dag. På bakgrunn av denne har vi nå trukket tilbake sikkerhetsstyringsdokumentet, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet til NTB.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Ved flere hendelser unnlot selskapet blant annet å begjære skade- eller havaritilsyn slik at direktoratet kunne vurdere om det var sikkert å seile.
Alvorlige funn
Sjøfartsdirektoratet understreker at situasjonen er alvorlig, men at de håper på en snarlig løsning.
– Vi ønsker jo ikke å holde tilbake fartøy lengre enn vi må, men vi har et ansvar med tanke på sikkerhet, sier Aarhus.
Funnene kan i korte trekk oppsummeres slik: Revisjonen avdekket (ved minst 5 alvorlige hendelser) at rederiet:
- ved flere hendelser ikke hadde begjært skade/havaritilsyn slik at Sjøfartsdirektoratet kan vurdere om det er sikkert å seile. De har derved operert fartøyene uten gyldig sertifikat.
- ikke har utført risikovurdering etter at skaden/hendelsene hadde inntruffet
- ikke har internt fulgt opp og risikovurdert teknisk svikt i utstyr som ledet til hendelse
- ikke har fulgt opp pålegg og forespørsler fra Sjøfartsdirektoratet
- ikke hadde rapportert flere hendelser til Sjøfartsdirektoratet som er påkrevd av sikkerhetshensyn
Hver for seg er dette alvorlige funn, og i sum gjorde dette at direktoratet etter gjeldende regelverk , måtte trekke tilbake DOC (sikkerhetsstyringssertifikatet), skriver Sjøfartsdirektoratet på sine nettsider.
– Dette er faktisk krise
I Nordland er 14 ruter innstilt som følge av seilingsnekten. Fylkeskommunen satte onsdag krisestab som følge av situasjonen.
– Svært mange reisende er naturlig nok berørt, og det er ikke gitt at man kommer seg ut til øyene i dag, sier fylkesdirektør Odd Inge Bardal for transport og infrastruktur i en pressemelding.
Onsdag ettermiddag sto det folk på kaia i Harstad som ikke kom seg ut til sine respektive øyer, skriver Harstad Tidende. På øyene ventet passasjerer som skulle andre veien.
– Hvis situasjonen drar ut i tid, snakker vi om en aldri så liten krise for oss ute i havgapet. Husk at vi har ingen andre muligheter til å komme oss fram og tilbake. Ingen ferger. Ingen bilvei, sier passasjer Einar Veimoen, som bor på Krøttøya, til avisen.
Han står nå fast i Harstad, mens kona befinner seg ute på Krøttøya.
– Hvis dette skal dra ut i tid, ser jeg mørkt på situasjonen, for vi har ikke tilgang til butikker eller andre hverdagsfasiliteter, sier han.
Lagt fram handlingsplan
Boreal har ferjer og hurtigbåter både i Møre og Romsdal, Nordland, Troms og Finnmark, Rogaland og Vestland. Til sammen 41 fartøy er berørt av seilingsnekten, opplyser selskapet til NTB.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Schneider Electric og NVIDIA inngår samarbeid – utvikler nytt banebrytende referansedesign for KI- datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2834/2834498/Data%2520center.jpg)
Kommunikasjonsrådgiver Jon Kristian Fadnes sier at de har lagt fram en handlingsplan til Sjøfartsdirektoratet, og at selskapet nå avventer tilbakemelding på denne.
– Inntil handlingsplanen er godkjent, må rederiets fartøy ligge til kai. Vi beklager ulempen dette medfører for våre kunder og kommer med mer informasjon så fort dette foreligger, skriver Fadnes i en SMS til NTB.
Det var NRK som først omtalte saken.
Helelektriske ferjer på vei
Fra november 2021 skal rederiet drifte fem nye passasjerferger i Indre Oslofjord. De skal klargjøres for autonom drift.
I oktober i fjor beordret Sjøfartsdirektoratet to nye hurtigbåter som Boreal opererte til kai, etter at alle fire vannjeter på én av båtene koblet ut samtidig.
Artikkelen er oppdatert.
![Hullet i skroget førte til at fartøyet sank i løpet av ett minutt.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837581/SHKToja.jpg)
Redningsfolk snakket forbi hverandre på ulikt nett mens ni personer lå i sjøen