Saken oppdateres.
Ifølge Sjøfartsdirektoratet er det avdekket flere alvorlige sikkerhetsbrudd.
– Vi har vært om bord på en tilleggsrevisjon i dag. På bakgrunn av denne har vi nå trukket tilbake sikkerhetsstyringsdokumentet, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet til NTB.
Ved flere hendelser unnlot selskapet blant annet å begjære skade- eller havaritilsyn slik at direktoratet kunne vurdere om det var sikkert å seile.
Alvorlige funn
Sjøfartsdirektoratet understreker at situasjonen er alvorlig, men at de håper på en snarlig løsning.
– Vi ønsker jo ikke å holde tilbake fartøy lengre enn vi må, men vi har et ansvar med tanke på sikkerhet, sier Aarhus.
Funnene kan i korte trekk oppsummeres slik: Revisjonen avdekket (ved minst 5 alvorlige hendelser) at rederiet:
- ved flere hendelser ikke hadde begjært skade/havaritilsyn slik at Sjøfartsdirektoratet kan vurdere om det er sikkert å seile. De har derved operert fartøyene uten gyldig sertifikat.
- ikke har utført risikovurdering etter at skaden/hendelsene hadde inntruffet
- ikke har internt fulgt opp og risikovurdert teknisk svikt i utstyr som ledet til hendelse
- ikke har fulgt opp pålegg og forespørsler fra Sjøfartsdirektoratet
- ikke hadde rapportert flere hendelser til Sjøfartsdirektoratet som er påkrevd av sikkerhetshensyn
Hver for seg er dette alvorlige funn, og i sum gjorde dette at direktoratet etter gjeldende regelverk , måtte trekke tilbake DOC (sikkerhetsstyringssertifikatet), skriver Sjøfartsdirektoratet på sine nettsider.
– Dette er faktisk krise
I Nordland er 14 ruter innstilt som følge av seilingsnekten. Fylkeskommunen satte onsdag krisestab som følge av situasjonen.
– Svært mange reisende er naturlig nok berørt, og det er ikke gitt at man kommer seg ut til øyene i dag, sier fylkesdirektør Odd Inge Bardal for transport og infrastruktur i en pressemelding.
Onsdag ettermiddag sto det folk på kaia i Harstad som ikke kom seg ut til sine respektive øyer, skriver Harstad Tidende. På øyene ventet passasjerer som skulle andre veien.
– Hvis situasjonen drar ut i tid, snakker vi om en aldri så liten krise for oss ute i havgapet. Husk at vi har ingen andre muligheter til å komme oss fram og tilbake. Ingen ferger. Ingen bilvei, sier passasjer Einar Veimoen, som bor på Krøttøya, til avisen.
Han står nå fast i Harstad, mens kona befinner seg ute på Krøttøya.
– Hvis dette skal dra ut i tid, ser jeg mørkt på situasjonen, for vi har ikke tilgang til butikker eller andre hverdagsfasiliteter, sier han.
Lagt fram handlingsplan
Boreal har ferjer og hurtigbåter både i Møre og Romsdal, Nordland, Troms og Finnmark, Rogaland og Vestland. Til sammen 41 fartøy er berørt av seilingsnekten, opplyser selskapet til NTB.
Kommunikasjonsrådgiver Jon Kristian Fadnes sier at de har lagt fram en handlingsplan til Sjøfartsdirektoratet, og at selskapet nå avventer tilbakemelding på denne.
– Inntil handlingsplanen er godkjent, må rederiets fartøy ligge til kai. Vi beklager ulempen dette medfører for våre kunder og kommer med mer informasjon så fort dette foreligger, skriver Fadnes i en SMS til NTB.
Det var NRK som først omtalte saken.
Helelektriske ferjer på vei
Fra november 2021 skal rederiet drifte fem nye passasjerferger i Indre Oslofjord. De skal klargjøres for autonom drift.
I oktober i fjor beordret Sjøfartsdirektoratet to nye hurtigbåter som Boreal opererte til kai, etter at alle fire vannjeter på én av båtene koblet ut samtidig.
Artikkelen er oppdatert.
Går fra batteribåter til diesel: – Markedet er borte