Vestland fylkesting har vedtatt å innføre utslippsfrie drosjer i alle kommuner i Hordaland fra 1. april 2024. Fylkesadministrasjonen skal også utrede om det er mulig å innføre tilsvarende krav i samtlige kommuner i Vestland fylke.
Vedtaket omfatter alle drosjer for inntil ni personer, og fylkeskommunen skal gi støtte til lade-infrastruktur. Selv om vedtaket i første omgang gjelder Hordaland, skal fylket prioritere alle kommuner i Vestland fylke likt, slik at utslippsfrie drosjer på sikt kan innføres i hele fylket.
Alle drosjeselskap får støtte
Alle drosjeselskap vil få støtte til å bygge ladestasjoner ved sentralen. Det er allerede gitt tilskudd til ladestasjoner for drosjer på Flesland og ved Bygarasjen i Bergen sentrum.
Ifølge Robert Aasmul, daglig leder i Taxi1, er Flesland er den største drosjeholdeplassen i Norge, med 550.000 drosjeturer i året, mens Gardermoen har 125.000 drosjeturer i året.

Aasmul er svært godt fornøyd med at Flesland har fått lynladere på hele 150 kilowatt, som er mye kraftigere enn hurtigladere.
– Det er et eventyr å få ladepark her. Vi har også fått lynladere for el-drosjer ved busstasjonen i Bergen sentrum, men vi trenger ladepunkter over hele fylket, sa Aasmul da lynladerne på Flesland ble åpnet i januar.
Tre prosent av personbil-utslippet
I dag går 25 av totalt 705 drosjer i Bergen på strøm. Ladeparken på Flesland er et samarbeid hvor fylkeskommunen, Avinor og BKK har delt på utgiftene.
– Ved drosjesentralen i Godvik bygger vi ut for lading av 50 el-drosjer. Vi har 55 egne drosjer, pluss løyvehavere som kjører egne drosjer for oss. Framover vil vi trenge ladepunkt over hele fylket. Vi vil ha dem i nærheten av holdeplassene der kundene er, uttalte Aasmul til Fylkeskommunens nettsider.


Når alle drosjene i tidligere Hordaland fylke går over på strøm, vil utslippene gå ned med over 9.500 tonn CO₂ i året. Det er nesten tre prosent av det samlede utslippet fra personbiler i Hordaland.
Vedtaket ble gjort med 41 mot 24 stemmer. Høyre, Frp og FNB stemte mot.

Kostnadssmell: – Har satt seg fast