Turister som skal nyte brølet fra Niagara Falls kan snart gjøre det uten å bli forstyrret av dieselmotor og eksos.
Norsk batteriteknologi, energistyringssystem med tavler og DC-Grid fra ABB skal sørge for at USA får sine første to nullutslipps turistfartøy.
Batteriene og batteristyring er imidlertid amerikansk, og leveres av Spear Power Systems.
Salgsdirektør for nybygg i ABB Marine & Ports i Miami, Edward Schwarz, sier til TU at nyheten har vakt stor oppmerksomhet.
– Vi har fått ekstremt mange henvendelser fra rederier med skipstyper i alle segmenter, sier Schawarz på telefon fra Miami.
ABB har siden 2014 drevet et hybridlaboratorium sammen med Sintef Ocean der teknologien er utviklet og testet.
Teknologivegring
– Interessen er spesielt stor rundt hybride løsninger, akselgeneratorer og PTI/PTO. Batterier i kombinasjon med dieselmotorer eller diesel-elektrisk drivlinje gir raskt utslag på redusert drivstoffbruk, sier Schwartz.
Han påpeker at den amerikanske rederinæringen er temmelig konservativ og sjelden vil prøve noe nytt.
Har det fungert i 30-40 år, hvorfor velge noe annet, har vært gjennomgangsmelodien. Nå mener Schwartz å merke en endring. Ingen liker å betale for mer drivstoff enn de må. Når regnestykket viser at det er lønnsomt å investere i grønn teknologi, er beslutningen lettere.
– Rederiene ser til Skandinavia og Norge spesielt. Når ny teknologi er testet ut over tid, er det mer åpenhet for å prøve ut her også, spesielt når det er penger å spare også, sier han.
Turistpress
Enkel test kan forutsi om røykere greier å slutte
ABB sitter midt i cruiseindustriens mekka i Florida. Cruiseskip har trykket ABBs store azipod-propeller til sitt bryst.
Nå har industrien også fått øynene opp for bedre energistyring og batterier.
Nå er batteri- og hybridteknologien testet og vist at den fungerer. Samtidig ønsker cruiseindustrien fortsatt å seile i norske fjorder og mange seiler også til Alaska og i arktiske strøk.
– Cruiseselskapene føler presset fra kundene. Turistene er mer og mer opptatt av miljø og hvilke rederier som har grønn profil, sier Schwarz.
Teknologioverføring
I løpet av høsten skal de to første helelektriske turistbåtene til turoperatøren Maid of the Mist tas i bruk.
Fartøyene skal lades med strøm fra vannkraft.
Salgssjef Tom Sand i ABB Norge sier til TU at all engineering blir gjort her i landet for det første fartøyet, mens ABB i USA med støtte fra Norge skal stå for fartøy nummer to.
– Det er første gang de er involvert i et elektrisk fartøy med likestrømsnett, DC-Grid. Vi gjør alt i Norge først og bistår ABB i USA med opplæring og oppfølging til fartøy nummer to, sier Sand til TU.
Begge turistfartøyene bygges på rekordtid. De ble påbegynt tidligere i år og skal være de første helelektriske fartøyene som produseres i USA.
Selve ferdigstillelsen av fartøyene skjer på kaia til turoperatøren, for deretter å løftes ut i vannet.
Lokal produksjon
Edward Schwarz opplyser til TU at byggingen er en krevende øvelse.
– Båtene er bygget i seksjoner og moduler ved et verft og deretter fraktet på landveien til havna ved foten av Niagarafallene. Der blir skroget sveiset sammen og løftet ut i vannet for utrustning og ferdigstillelse, sier Schawarz til TU.
Skrogene er sveiset i rustbestandig alumiumslegering (5086 H116).
Fartøyene blir 27,5 meter lange, 10, 4 meter brede og stikker 1,7 meter dypt. Det skal være plass til i overkant av 500 personer om bord.
Staten må koordinere utbyggingen av vann og avløp
De to nye katamaranbåtene skal erstatte ettskrogs stålskipene «Mist VI» og «Maid of the Mist VII», bygget i henholdsvis 1990 og 1997.
Styring
Hvert fartøy skal ha to batteripakker med en total kapasitet på 316 kWh fordelt på to katamaranskrog.
Oljebransjen setter klimakrav – også for maritim sektor
Batteriene lades i sju minutter – til 80 prosent – etter hver 20 minutter lange tur. Det skal sikre optimal levetid for batteriene. Om natta blir batteriene fulladet.
Framdriftsmotorene har en total effekt på 400 kW.
ABBs integrerte kraft- og energistyringssystem (Power and Energy Management System, PEMS) vil kontrollere, overvåke og optimalisere energiforbruket om bord. Fartøyene skal i tillegg ha en nødgenerator om bord.
I tillegg til integrasjon av batteriladesystemet, vil ABB levere elektriske tavler, omformere og integrerte kontrollsystem. Fergene og utstyret om bord skal fjernovervåkes via ABB Ability Marine Remote Diagnostic System.
Først ute
Turoperatøren Maid of the Mist, som har seilt turister helt inntil fossene siden 1846, frakter årlig rundt 1,6 millioner passasjerer til Niagara Falls, en av Nord-Amerikas eldste turistattraksjoner. De opererer sine to båter med total kapasitet på 600 personer fra april til og med første uken i november. De har avganger fra foten av fossefallene hvert 30. minutt.
– Det gir helt perfekt mening at Maid of the Mist er ledende med å ta i bruk denne grønne teknologien og frakte våre passasjerer til fossenes fot med vannkraft, verdens reneste energi, sa administrerende direktør og styreleder Christopher Glenn da planene ble offentliggjort.
Vi vet mer enn vi tror om havbunnsmineraler
– Vi er stolte over å bli USAs første turoperatør som tar i bruk helelektriske ferger. Vi valgte ABB til å støtte oss i reisen mot en mer bærekraftig virksomhet basert på deres ekspertise innen maritim systemintegrasjon, så vel som effektive og innovative teknologier for miljøvennlig transport, sier Glynn i en pressemelding.
Bærekraft
ABB legger vekt på at kunden viser vei til en mer bærekraftig framtid.
– Maid of the Mist sitt skifte mot elektriske ferger signaliserer en ny tidsepoke innen marin transport og komplementerer slik sett ABBs forpliktelse til å drive verden fremover, uten å konsumere jorden. Reduksjon i utslipp lokalt i og rundt Niagarafossene er ikke bare viktig for landemerket, det viser også at teknologien for en mer bærekraftig, maritim mobilitet allerede nå er tilgjengelig, sier Peter Terwiesch, President Industrial Automation i ABB.
ABB har kontorer for maritime løsninger i Miami, Florida og i Houston Texas.