I anledning verdens elbildag (torsdag 9. september) estimerer analysebyrået Idtechex hvor mange elbiler som vil selges i 2021:
- 3,5 millioner helelektriske biler
- Til sammen fem millioner ladbare biler (helelektrisk og plug in-hybrid)
Det siste tallet utgjør en økning på 67 prosent sammenliknet med salget av ladbare biler i fjor (tre millioner), ifølge Idtechex. Kina og Europa driver mesteparten av salget, fulgt opp av USA.
Analysebyrået trekker fram enkelte tiltak som viktig for salgsøkningen:
- EUs utslippsgrense på 95 gram CO2 per kjørte km. Dersom man ikke når EUs bestemmelser vanker det saftige bøter for bilprodusentene.
- Store tilskudd til utbygging av ladenettverk og skatterefusjnnsordninger i USA
- I Kina er allerede langvarige tilskuddsordninger for elbilkjøp forlenget
Det norske målet om 100 prosent nullutslippsandel av nybilsalget innen 2025 nevnes også, sammen med Storbritannia og USAs ambisjoner.
Norden hadde størst plug in-andel
Har ikke funnet alvorlige avvik: Nkom ber Tesla og Zaptec rette avvik på elbilladere
Analysen samsvarer nokså godt med tallene til EV Volumes, som vi omtalte i august. Her kom det frem at Tesla var verdens største produsent av ladbare biler første halvår i år.
Norge har i særklasse størst andel ladbare biler i Europa (83 prosent), ifølge en rapport fra International Council on Clean Transportation (ICCT). Deretter følger de nordiske landene: Island (48 prosent), Sverige (40 prosent), Finland (28 prosent) og Danmark (27 prosent). Tyskland ligger til sammenlikning på 22 prosent, ifølge ICCT.
I antall solgte ladbare biler snus bildet, ettersom Norges totale bilsalg kun tilsvarer rundt seks prosent av det tyske bilsalget i første halvår 2021.
100.000 i Norge i år?
Ved utgangen av august var det førstegangsregistrert knappe 73.000 nullutslippsbiler i Norge ifølge OFV, så det er slett ikke utenkelig at vi passerer 100.000 førstegangsregistrerte helelektriske personbiler i Norge i år. I 2020 endte dette tallet på drøyt 82.000.
Tesla Model 3 topper den norske registreringsstatistikken ved utgangen av august, med 7048 stykk. Deretter følger Toyota RAV4 (6515 eksemplarer) og Volkswagen ID.4 (5630 biler), ifølge OFV.
De må imidlertid se opp for Tesla Model Y, som begynte å rulle ut til Norge kunder den siste uka i august. Det er allerede den 11. mest solgte solgte helelektriske bilen i år, med nesten 2700 registreringer i skrivende stund, ifølge elbilstatistikk.no.
Volvo skroter elbilmålet