16 mistet livet i trafikken i juni, som er ni flere enn i samme måned i fjor.
Det skriver Statens vegvesen i en melding om etatens foreløpige ulykkestall.
– Etter flere år med lave ulykkestall, ser vi en økning i dødstallene denne våren. Det spesielle i år er at det er mange ulykker med flere omkomne, og at det er flere omkomne på MC enn normalt, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Flest menn dør i trafikkulykkene
50 menn og 13 kvinner har mistet livet i trafikken så langt i år. Møteulykker og utforkjøringer dominerer med nesten 70 prosent av alle dødsulykkene.
34 av de totalt 63 trafikkdrepte omkom i en personbil. 14 omkom på motorsykkel, og tre var fotgjengere.
Viken, Rogaland og Nordland er fylkene med størst økning i antallet ulykker.
Årets dødsulykker analyseres fortsatt, men en rapport som har analysert ulykkene for årene 2017-2020 viser at norske sjåfører i stor grad holder fartsgrensene og kjører lovlydig. Utfordringen er ofte at sjåførene er uoppmerksomme eller trette.
– Vi ser ingen økning i gjennomsnittsfarten, sier vegdirektøren. De fleste holder fartsgrensen. Men vi er uoppmerksomme – og det kombinert med fart gjør at ulykkene ofte blir mer alvorlige, sier hun.
Norske trafikanter er de beste i Europa
For sjuende året på rad er Norge det landet med lavest risiko for å omkomme i trafikken – både målt mot antall innbyggere og antall kjørte kilometer.
I 2021 omkom 80 mennesker på norske veier. Det gjør Norge til det eneste landet som noensinne har vært nede i 17 omkomne per millioner innbyggere. EU-snittet er 45.