I sitt alternativ til statsbudsjett for 2017 foreslår Arbeiderpartiet at det opprettes et CO2-fond, i tråd med forslag fra transportsektoren og maritim næring.
– Skal vi oppfylle Paris-avtalen må vi ha en plan for reelle utslippskutt. Skipsfarten står for nærmere en femtedel av utslippene i ikke-kvotepliktig sektor og spiller derfor en veldig viktig rolle, sier Eirik Sivertsen, transportpolitisk talsperson for Arbeiderpartiet.
Klimavennlig skipsfart er ett av fire satsingsområder i Arbeiderpartiets klima- og lavutslippspakke i alternativt statsbudsjett.
CO2-fond etter modell av NOx-fondet er vesentlig.
NHO-sjef Kristin Skogen Lund lanserte forslaget tidligere i år. Av de politiske partiene er det så langt bare Arbeiderpartiet og SV som har støttet det for statsbdsjette fra 2017, mens KrF vil ha det med i revidert budsjett neste år. Venstre har sagt klart fra at de ikke vil bruke det i forhandlingene med regjeringen. Det skuffer Arbeiderpartiet.
CO2-fondet kan brukes målrettet til investering i teknologi eller nye ferger og skip for å redusere klimautslipp. De som forplikter seg til å redusere sine utslipp, kan få redusert avgift eller slippe å betale. Beløp tilsvarende avgiften betales inn til et fond, der medlemmer av ordningen kan søke støtte til CO2-reduserende tiltak.
- Forbereder seg på oljevirksomhet i Arktis: Her flytter russerne et isfjell på 1 million tonn
1,2 milliarder kroner
Sivertsen peker på hvor effektfullt NOx-fondet har vært og er overbevist om at et CO2-fond kan bli like vellykket.
– Næringslivet og aktørene støttet opp om det. Vi håper de andre partiene også kan ta det med inn i budsjettforhandlingene, sier Eirik Sivertsen, transportpolitisk talsmann i Arbeiderpartiet.
– Om vi kan kanalisere noen av de 1,2 milliarder kroner som årlig betales i CO2-avgift i fondet allerede i 2017, så kommer vi raskt i gang med det grønne skiftet i transportsektoren, sier Sivertsen.
Bellona-ros
Bellona er veldig fornøyd med Arbeiderpartiets støtte til CO2-fond.
Et slikt fond har vært snakket om lenge, ikke minst fra sentrale aktører i shippingindustrien.
– Norge har i dag en vesentlig subsidiering av fossilt drivstoff, blant annet til fiske og gods- og passasjertransport. Midlene og avgiftene bør i stedet gi et vesentlig bidrag til et CO2-fond, sier Jan Kjetil Paulsen, spesialrådgiver i Bellona.
– Det er helt vesentlig at CO2-fondet virkelig rettes inn slik at det stimulerer til investering i utvikling og utrulling av null- og lavutslippsteknologi, påpeker Paulsen overfor TU.
Avgifter gir ikke skifte
NHO-sjef Kristin Skogen Lund, som har vært ivrig pådriver for et CO2-fond, uttalte til finanskomiteen på Stortinget i oktober at økte drivstoffavgifter ikke er nok for å vri transporten over i grønn retning.
– Vi vil peke på at de økte drivstoffavgiftene rammer bedriftene gjennom økte transportkostnader, uten at de kan forventes å ha store effekter på klimagassutslippene, sa hun.
– Det blir ikke noe grønt skifte med rød bunnlinje. NHO har foreslått at det etableres et CO₂-fond, der inntektene som i dag kommer fra CO₂-avgift på drivstoff, brukes til å stimulere et grønt skifte i næringstransporten. Det kan håndteres ved å etablere en ny miljøavtale mellom staten og næringslivet, påpekte Skogen Lund.
- Slik blir de nye hurtigrutene: – Nå går Norge i tet igjen, akkurat slik Amundsen og Nansen gjorde
Vil fase ut gamle ferger
Arbeiderpartiet foreslår å bevilge 100 millioner på neste års budsjett til utskifting av eldre ferger. Pengene går til fylker med fergesamband og kan forvaltes av Statens vegvesen.
– Det kommer på toppen av det Enova bevilger til landstrøm og lade-infrastruktur. Penge skal gå til å bygge nye, elektriske ferger til erstatning for gamle, forurensende ferger som ikke skiftes ut i forbindelse med nye anbud, sier Sivertsen til TU.
Flere innspill
Dette er Arbeiderpartiets forslag for maritim industri:
- 100 millioner til et program for å elektrifisere fergene
- Styrke Enova-fondet med 32,5 milliarder kroner, slik at den kommer opp i 100 milliarder kroner i 2017
- Prioritere etablering av landstrøm ved største havneanløpene innenfor Enovas økte rammer.
- Åpne for differensiert havneavgift for å fremme landstrøm. Målet er å stimulere skip til å gjøre de nødvendige investeringene for å kunne benytte seg av landstrøm.
- Mål om innblanding av biodiesel
- Sette i gang forhandlinger om et CO2-fond for transport i næringslivet, og vurdere deltakelse fra skip og fiskebåter
- Kystverket, nyanlegg og større vedlikehold 130 millioner kroner.
- Kystverket, fiskerihavner 20 millioner kroner.
- Kystverket, tilskudd til overføring av gods fra veg til sjø 50 millioner kroner
- Studentene utviklet verdens minste kappe- og sløyemaskin: Nå kommer henvendelsene fra hele verden