**I Våre Veger nr 10-21 kan du lese en stor reportasje om dette prosjektet. Bestill abonnement her.**
Det betyr at E16 trafikken slipper å kjøre svingene i Olumslinna, og stå i kø gjennom Jevnaker sentrum. I løpet av 21 måneder har entreprenøren bygd 10,5 kilometer ny motorvei med to, tre og fire felt og midtrekkverk fra Åsbygda opp til Olum i Jevnaker, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
I tillegg til motorveien er det bygd to planskilte kryss, 2,7 kilometer fylkesveg med gang- og sykkelvei, og 4,9 kilometer drifts- og skogsbilveier. Det er også bygd opp en 450 meter lang fylling ved Randsfjorden. Planen er å etablere et fortau, og et amfi ut mot vannet ved Hadeland Glassverk.
Ring 4 rundt Oslo
Til sommeren er planen at E16-trafikken kan kjøre videre fra Åsbygda til Eggemoen i Ringerike kommune over nye Randselva bru. Da vil en viktig veistrekning på den såkalte Ring 4 rundt Oslo være på plass. Det blir ikke bompengeinnkreving før åpningen av Randselva bru til sommeren, skriver Vegvesenet i meldingen.
– Vi åpner årets julegave før juleaften. Det betyr at E16 trafikken får en raskere og tryggere vei, samtidig som vi flytter mye av gjennomgangstrafikken ut av Jevnaker sentrum, sier delprosjektleder Pål-Steinar Karlsen i Statens vegvesen.
E16 Åsbygda-Olum i Jevnaker er ett av to totalentrepriser for veiprosjektet i Ringerike og Jevnaker. Det er PNC Norge som bygger den andre strekningen mellom Eggemoen og Åsbygda.
Godt forberedt
Skanska vant oppdraget i konkurranse med to andre entreprenører i desember 2019. Da hadde de vært gjennom en grundig anskaffelsesprosess sammen med Vegvesenet. Skanska leverte det laveste og beste tilbudet.
– Prosessen med å velge entreprenør etter konkurransepreget dialog gjorde at vi var sikre på at vi fikk de beste løsningene. Samtidig kom entreprenøren raskt i gang med anleggsarbeidet. Gjennomføringen av veiprosjektet har vist at vi gjorde de riktige vurderingene i 2019, sier Karlsen.
Etter kontrakten skulle vegen fra Olum til Åsbygda være ferdig innen 1. juli 2022. Et år ut i anleggsarbeidet hadde arbeidet gått så raskt at Vegvesenet og Skanska så en mulighet for å rekke veiåpning før jul i 2021. Skanska har utført hovedarbeidene innenfor avtalt pris på 1.085 millioner kroner.
Fikset koronatrøbbel
Pandemien skapte problemer med å skaffe nok fagfolk til prosjektet. Myndighetene stengte grensene til Europa samtidig som anleggsarbeidet startet. Skanska skulle bygge 11 betongkonstruksjoner og fire trebruer. Dette ble vanskelig da flere ansatte med spesialkompetanse plutselig ikke fikk reise inn i Norge.
– Vi heiv oss rundt og fikk inn flere nye folk fra bemanningsbyråer og andre entreprenører, sier prosjektsjef Ole Gudbrand Johnsen i Skanska.
Arbeidet med den den 375 meter lange Svenådalen bru ble forsinket i åtte uker på grunn av koronaen. Med så mange konstruksjoner langs veien, var god framdrift i betongarbeidet avgjørende for at veiarbeidene skulle kunne ferdigstilles som planlagt.
– Ved hjelp av god planlegging, oppfølging, godt samarbeid med byggherre og en utrolig innsats av fagarbeiderne kom vi i mål seks måneder før tida, sier Johnsen.
– Leverer til 20 i stil
E16 prosjektet får skryt av utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Vegvesenet.
– Jevnakerprosjektet hopper bakken ned til 20 i stil. Dette er nok et bevis på at Statens vegvesen bygger ny vei, til avtalt pris, raskere enn planlagt, sier Davik i pressemeldingen.