**I Våre Veger nr 10-21 kan du lese en stor reportasje om dette prosjektet. Bestill abonnement her.**
Det betyr at E16 trafikken slipper å kjøre svingene i Olumslinna, og stå i kø gjennom Jevnaker sentrum. I løpet av 21 måneder har entreprenøren bygd 10,5 kilometer ny motorvei med to, tre og fire felt og midtrekkverk fra Åsbygda opp til Olum i Jevnaker, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
![God planlegging før byggestart, og effektiv gjennomføring av anleggsarbeidet, gjør at delprosjektleder Pål-Steinar Karlsen (tv.) i Statens vegvesen og prosjektsjef Ole Gudbrand Johnsen i Skanska åpner E16 i Jevnaker 20 desember. Det er et halvt år før tiden. <i>Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2708/2708479/0421a8c7-3331-4072-bb96-b4cfca25f7aa.jpg)
I tillegg til motorveien er det bygd to planskilte kryss, 2,7 kilometer fylkesveg med gang- og sykkelvei, og 4,9 kilometer drifts- og skogsbilveier. Det er også bygd opp en 450 meter lang fylling ved Randsfjorden. Planen er å etablere et fortau, og et amfi ut mot vannet ved Hadeland Glassverk.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
![Den undersjøiske Nappstraumtunnelen (1780 meter lang) er en del av E10 i Vestvågøy og Flakstad kommuner.](https://images.gfx.no/130x87/2740/2740973/DSC01840.jpg)
Vegvesenet prøver igjen: Hvem vil oppgradere Nappstraumtunnelen?
Ring 4 rundt Oslo
Til sommeren er planen at E16-trafikken kan kjøre videre fra Åsbygda til Eggemoen i Ringerike kommune over nye Randselva bru. Da vil en viktig veistrekning på den såkalte Ring 4 rundt Oslo være på plass. Det blir ikke bompengeinnkreving før åpningen av Randselva bru til sommeren, skriver Vegvesenet i meldingen.
– Vi åpner årets julegave før juleaften. Det betyr at E16 trafikken får en raskere og tryggere vei, samtidig som vi flytter mye av gjennomgangstrafikken ut av Jevnaker sentrum, sier delprosjektleder Pål-Steinar Karlsen i Statens vegvesen.
![Svenådalen bru var tenkt å bli lenger, men ble redusert til 375 meter. Penger spart. <i>Foto: Bjørn Olav Amundsen</i>](https://images.gfx.no/290x/2708/2708486/IMG_2647.jpg)
E16 Åsbygda-Olum i Jevnaker er ett av to totalentrepriser for veiprosjektet i Ringerike og Jevnaker. Det er PNC Norge som bygger den andre strekningen mellom Eggemoen og Åsbygda.
![Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.](https://images.gfx.no/130x87/2743/2743344/PA1101412400.jpg)
På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet
Godt forberedt
Skanska vant oppdraget i konkurranse med to andre entreprenører i desember 2019. Da hadde de vært gjennom en grundig anskaffelsesprosess sammen med Vegvesenet. Skanska leverte det laveste og beste tilbudet.
![Skanska har bygd avtalt vei til avtalt pris , og holdt seg innenfor budsjettet på 1.085 millioner kroner. <i>Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2708/2708482/1870430f-83f7-41f3-9ee6-a82b1ea80287.jpg)
– Prosessen med å velge entreprenør etter konkurransepreget dialog gjorde at vi var sikre på at vi fikk de beste løsningene. Samtidig kom entreprenøren raskt i gang med anleggsarbeidet. Gjennomføringen av veiprosjektet har vist at vi gjorde de riktige vurderingene i 2019, sier Karlsen.
Etter kontrakten skulle vegen fra Olum til Åsbygda være ferdig innen 1. juli 2022. Et år ut i anleggsarbeidet hadde arbeidet gått så raskt at Vegvesenet og Skanska så en mulighet for å rekke veiåpning før jul i 2021. Skanska har utført hovedarbeidene innenfor avtalt pris på 1.085 millioner kroner.
![Her blir tørrmuren i det som kalles Minesvingen i Stalheimskleiva bygd opp igjen i august 2021.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840152/Minesvingen.jpg)
Vegvesenet: Trenger flere fagfolk som har dreisen på slegga
Fikset koronatrøbbel
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Schneider Electric og NVIDIA inngår samarbeid – utvikler nytt banebrytende referansedesign for KI- datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2834/2834498/Data%2520center.jpg)
Pandemien skapte problemer med å skaffe nok fagfolk til prosjektet. Myndighetene stengte grensene til Europa samtidig som anleggsarbeidet startet. Skanska skulle bygge 11 betongkonstruksjoner og fire trebruer. Dette ble vanskelig da flere ansatte med spesialkompetanse plutselig ikke fikk reise inn i Norge.
– Vi heiv oss rundt og fikk inn flere nye folk fra bemanningsbyråer og andre entreprenører, sier prosjektsjef Ole Gudbrand Johnsen i Skanska.
Arbeidet med den den 375 meter lange Svenådalen bru ble forsinket i åtte uker på grunn av koronaen. Med så mange konstruksjoner langs veien, var god framdrift i betongarbeidet avgjørende for at veiarbeidene skulle kunne ferdigstilles som planlagt.
– Ved hjelp av god planlegging, oppfølging, godt samarbeid med byggherre og en utrolig innsats av fagarbeiderne kom vi i mål seks måneder før tida, sier Johnsen.
– Leverer til 20 i stil
E16 prosjektet får skryt av utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Vegvesenet.
– Jevnakerprosjektet hopper bakken ned til 20 i stil. Dette er nok et bevis på at Statens vegvesen bygger ny vei, til avtalt pris, raskere enn planlagt, sier Davik i pressemeldingen.
![Modell av ny riksvei 4 ved Lygna, der det kommer ny avkjøring til fylkesvei 180 og døgnhvileplass.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845244/Modell%2520RV4%2520Almenningsdelet-Lygnebakken.jpg)
Klaget inn Vegvesenet – ga seg etter at de fikk «loser's fee»