For tredje gang arrangerer studentene skipsfartskonferanse. Temaet i år er Arktis som maritim innovasjonsdriver.
Studentforeningen Mannhullet har klart å kapre et solid knippe eksperter fra flere miljøer til å holde innlegg og delta i paneldebatt i Trondheim 26. februar.
Velvillige eksstudenter
– Det var ikke vanskelig å få tak i foredragsholdere. De fleste vi spurte sa ja med en gang, sier Marie Lothe, PR-ansvarlig for MSK 2015, forkortelse for Mannhullet Skipsfartskonferanse 2015.
Blant dem som har sagt ja er:
- Tore Ulstein – Ulstein Group
- Felix Tschudi – Tschudi Group
- Torstein Sanness – Lundin Norway
- Bjørn Kj.. Haugland – DNV GL
- Jon Erik Borgen – Inocean
- Bengt Lie Hansen – Selmer
- Beate Kvamstad-Lervold – MARINTEK
Les også: Her er fartøyet som skal sikre beredskapen på Goliat-feltet
Tetter gapet
Målet med konferansen er blant annet å minske avstanden mellom studenter og næringsliv.
– Det er først og fremst myntet på studenter, men vi håper næringslivet møter opp. Det er en gyllen mulighet for å knytte kontakt og holde seg oppdatert om hva studentene lærer og er opptatt av, sier Lothe.
Mannhullet arrangerte i 2011 den første konferansen «Kunnskap som konkurransefortrinn» på Studentersamfunnet i Trondheim. Om lag 300 deltok. To år etter var temaet «Norsk sokkel – utfordre våre muligheter». Da møtte 384 studenter og næringslivsfolk.
I år håper konferansestyret at det blir nye rekorddeltakelse, og studentene håper temaet vil fenge.
Les også: – Hvis dette er sant, blir oljen verdiløs
Is er "hot"
– Arktis er et veldig aktuelt tema, sier Lothe.
I år legger arrangørene også opp til to paneldebatter.
– I den første debatten vil Tore Ulstein, Henriette Undrum (Statoil) og Bjørn Haugland (DNV-GL) delta og diskutere innovasjon i Arktis. Den andre debatten blir antakelig mer miljørettet, men deltakerne er ikke helt avklart, sier Lothe.
Les også: Dette bassenget holder Norge i oljeverntoppen
Kappløp
I omtalen av konferansen skriver studentene at vi står på terskelen til et nytt kappløp mot Arktis. «MSK 2015 skal gi innblikk i hva dette innebærer for norsk maritim næring», skriver studentene.
Videre trekker de fram at det er store utfordringer.
«Utviklingen vil kreve innovativ teknologi innenfor en rekke fagområder, med miljø og økonomi som dimensjonerende parametere. I tillegg ser vi en kompleks geopolitisk situasjon i regionen, og en ny isfront mellom Russland og vesten kan påvirke framtidig aktivitet og samarbeid mellom nasjoner.»
«Mannhullets Skipsfartskonferanse 2015 skal adressere ulike problemstillinger og muligheter tilknyttet regionen, og hva dette innebærer for framtidens ingeniører. Med nye rammebetingelser og risikoutfordringer er Arktis en innovasjonsdriver for norsk maritim næring.»
Les også:
Slik skal ny 2-i-1-løsning flytte mer gods fra vei til sjø