PROSJEKTER

Åtte entreprenører fra hele landet vil bygge ny riksvei 94

Entreprenører fra hele landet ønsker å bygge ny riksvei 94 mellom Mollstrand og Grøtnes i Hammerfest kommune.

Riksvei 94 er den eneste innfartsveien til Hammerfest og en sentral del av kommunikasjonstilbudet i Hammerfest og Kvalsund. For eksempel betjener sykehuset i Hammerfest store deler av befolkningen i Vest-Finnmark.
Riksvei 94 er den eneste innfartsveien til Hammerfest og en sentral del av kommunikasjonstilbudet i Hammerfest og Kvalsund. For eksempel betjener sykehuset i Hammerfest store deler av befolkningen i Vest-Finnmark. Foto: Knut Haarvik/Statens vegvesen
17. jan. 2023 - 16:28

– Vi er svært fornøyd med at så mange ønsker å bygge og utbedre denne viktige strekningen for oss. Det sier prosjektleder i Statens vegvesen, Edgar Olsen, i en pressemelding.

Oppdraget ble lyst ut i desember.

Da fristen gikk ut på fredag hadde åtte entreprenører søkt om å bli godkjent for deltakelse i anbudskonkurransen (prekvalifisering). 

–  De har god spredning både i størrelse og i geografisk tilhørighet, konstaterer Olsen. 

Søkerne:

  • Agder: Bertelsen & Garpestad
  • Finnmark: Anlegg Nord og Oscar Sundquist
  • Innlandet: Anlegg Øst Entreprenør og Lesja Bulldozerlag
  • Oslo: Peab Anlegg
  • Telemark: Morgedal Entreprenør
  • Trøndelag: Tore Løkke

Vegvesenet skal plukke ut tre til fem kvalifiserte entreprenører til konkurransen.

Dette skal bygges

Det skal det bygges cirka seks kilometer med ny riksvei 94 like sør for Hammerfest. Strekningen som skal utbedres nå er Mollstrand-Grøtnes (del I), og strekningen Akkarfjord-Saragammen (del II). 

Prosjektet skal gi innfartsveien til Hammerfest bedre trafikksikkerhet og økt fremkommelighet  – særlig vinterstid.

Arbeid og krav til leverandør

For å bli godkjent for deltakelse i konkurransen (prekvalifisert) må entreprenøren ha tilstrekkelig erfaring fra følgende type arbeid:

  • Bygge ny vei i tilnærmet eksisterende trasé
  • Massehåndteringslogistikk og sprengning
  • Erosjonssikring og steinplastring

Vegvesenet tar sikte på å tildele kontrakt i juni 2023, med byggestart kort tid etterpå.

Utbedret vei skal stå ferdig i oktober 2025.

Batterihengerne fra Kverneland energi har en batterikapasitet på 192 kWh og kan levere ladeeffekt opp til 240 kW på CCS2. Hengerne lades  opp på 125 A/400 V industrikontakt. Fv. studentene Mathias Seipæjærvi, Elise Aarnes, Ingrid Vestvik og Hafslunds forretningsutvikler Mathilde Knobel Christensen.
Les også

Studenter: Utviklet lavterskelsystem for å måle strømbruken i miljøgateprosjekt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.