– Vi er svært fornøyd med at så mange ønsker å bygge og utbedre denne viktige strekningen for oss. Det sier prosjektleder i Statens vegvesen, Edgar Olsen, i en pressemelding.
Oppdraget ble lyst ut i desember.
Da fristen gikk ut på fredag hadde åtte entreprenører søkt om å bli godkjent for deltakelse i anbudskonkurransen (prekvalifisering).
– De har god spredning både i størrelse og i geografisk tilhørighet, konstaterer Olsen.
Søkerne:
- Agder: Bertelsen & Garpestad
- Finnmark: Anlegg Nord og Oscar Sundquist
- Innlandet: Anlegg Øst Entreprenør og Lesja Bulldozerlag
- Oslo: Peab Anlegg
- Telemark: Morgedal Entreprenør
- Trøndelag: Tore Løkke
Vegvesenet skal plukke ut tre til fem kvalifiserte entreprenører til konkurransen.
Dette skal bygges
Det skal det bygges cirka seks kilometer med ny riksvei 94 like sør for Hammerfest. Strekningen som skal utbedres nå er Mollstrand-Grøtnes (del I), og strekningen Akkarfjord-Saragammen (del II).
Prosjektet skal gi innfartsveien til Hammerfest bedre trafikksikkerhet og økt fremkommelighet – særlig vinterstid.
Arbeid og krav til leverandør
For å bli godkjent for deltakelse i konkurransen (prekvalifisert) må entreprenøren ha tilstrekkelig erfaring fra følgende type arbeid:
- Bygge ny vei i tilnærmet eksisterende trasé
- Massehåndteringslogistikk og sprengning
- Erosjonssikring og steinplastring
Vegvesenet tar sikte på å tildele kontrakt i juni 2023, med byggestart kort tid etterpå.
Utbedret vei skal stå ferdig i oktober 2025.
Studenter: Utviklet lavterskelsystem for å måle strømbruken i miljøgateprosjekt