E39 HOVE-OSLI

Sju entreprenører vil bygge E39 Hove-Osli

Fem norske, ett spansk og ett italiensk selskap.

Modell av den nye veien.
Modell av den nye veien. Illustrasjon: Statens vegvesen
14. sep. 2022 - 15:12 | Endret 20. sep. 2022 - 16:19

** I første versjon av denne artikkelen sto det at Tecnica y Proyectos, S.A, (TYPSA) - Spania var et av åtte firmaer som ønsket å bli kvalifisert i denne konkurransen. Informasjonen kom fra en pressemelding som Vegvesenet sendte ut 14. september. 20. september skriver Espen Rokstad i TYPSA Norge i en epost til Veier24 at det er feil. De er kun et rådgiverteam som bistår et av de sju firmaene som ønsker å bli kvalifisert, og er altså en underleverandør. Statens vegvesen har bekreftet at TYPSA ikke er noen tilbyder i konkurransen. Artikkelen er korrigert i samsvar med de opplysningene. ** 

I Vegvesenets konkurranse om ny firefeltsvei på E39 fra Hove til Osli i Sandnes kommune har sju entreprenører søkt om å få bli prekvalifisert:

  • Aldesa Construcciones, S.A - Spania
  • Bertelsen & Garpestad
  • Bjelland
  • Impresa Pizzarotti & C. S.P.A - Italia
  • Risa
  • Stangeland Maskin
  • Vassbakk & Stol

– Vi er fornøyd med at så mange ønsker å delta i konkurransen. Nå venter et omfattende og krevende arbeid med å velge de tre til fem som skal bli prekvalifisert, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Geir Strømstad i en pressemelding.

Dette er en totalentreprise, og en konkurranse med forhandlinger.

Prosjektleder Geir Strømstad. <i>Foto:  Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen</i>
Prosjektleder Geir Strømstad. Foto:  Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen

I slutten av måneden vil de prekvalifiserte bli invitert til å delta. Deretter må første tilbud leveres innen 11. november. Deretter skal det gjennomføres forhandlinger og endelig tilbud må leveres januar 2023. Planen er kontraktsignering februar 2023.

For et års tid siden anslo Vegvesenet at delstrekningen Osli-Hove ville koste snaue 700 millioner kroner.

– Strekningen er tre kilometer med ny firefeltsvei, og er første etappe av ny E39 mellom Ålgård og Hove. Det skal også bygges flere brukonstruksjoner, lokalveier og gangstier. Etappen starter ved dagens toplanskryss ved Hove og kobler seg til dagens E39 ved Osli. Prosjektet er en del av Bymiljøpakke Nord Jæren, sier prosjektlederen.

Brenselcelleteknologien er utviklet av AVL List i Graz. Her er gründer Tore Enger med professor List i Graz i Østerrike foran FCM400-modulen da optimismen var større..
Les også

Gigafabrikk er skrinlagt: – Selger ut kompetansen og mister verdiskaping

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.