Det er i Rogalands-kommunene Karmøy, Haugesund, Tysvær, Bokn, Vindafjord, Suldal og deler av Hjelmeland, og Vestlands-kommunene Sveio, Stord, Fitjar, Etne og deler av Ullensvang, at Statens vegvesen så snart som mulig går i gang på E134, E39 og riksveg 13.
Det skriver etaten i en pressemelding.
Dette skal skje
– I tunneler skal vi renske med spett, sprøyte betong og bolte, i tillegg til at vi skal legge fiber. Vi skal rydde vegetasjon, etablere gangfelt, oppgradere trafikkøyer og totalt åtte busslommer (ny kantstein, og busskur kan bli skiftet ut). Vi skal skifte ut gamle gatelys og skilt, montere nye rekkverk, forbedre grøfter og montere nye vannkummer. Vi skal også utbedre gang- og sykkelveier og veikanter, sier byggeleder Einar Stange i Statens vegvesen i meldingen.
Det er store variasjoner i oppdragsmengdene.
Hele åtte firma kjemper om dette aktuelle oppdraget i et geografisk stort område; fra havet ytterst i vest til høyfjell innerst i Ryfylke og i grenseområdene mot Vestland:
Tilbyder | Tilbudssum ekskl. mva: |
Jostein Myge | 19.470.000 |
Landmark Maskin | 24.854.841 |
Vats Anlegg | 26.214.512 |
Mesta | 28.044.018 |
Stord Anlegg | 28.900.370 |
BG Suldal | 29.928.269 |
Vassbakk og Stol | 30.006.107 |
BMO Tunnelsikring | 30.557.375 |
– Nå skal vi kontrollregne tilbudene. Vi tar sikte på signere kontrakten så raskt som mulig, slik at entreprenøren kan starte arbeidene. Kontrakten på oppdraget går ut året, med opsjon på 1 +1 år, sier byggeleder Einar Stange i Statens vegvesen.
Skal bruke 3,7 mrd. på ladeplasser for tungbiler