DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Åtte kommuner ville ha drift av veilysanlegg til 280 mill: Nå er konkurransen avlyst

Lyse gjorde feil i prosedyren.

Veilys ved kommunale gater og veier i Stavanger inngår i kontrakten. Her fra Møllegata.
Veilys ved kommunale gater og veier i Stavanger inngår i kontrakten. Her fra Møllegata. Foto: Skjermdump Google Maps
9. mars 2020 - 05:01

Energikonsernet Lyse eies av 14 kommuner på Sørvestlandet. I oktober 2019 ville åtte av disse kommunene ha tilbud på hvem som skulle håndtere vedlikehold, drift, bygging og montasje av veilysanlegg. Lyse skulle ta seg av konkurransen.

De aktuelle kommunene ligger på nord-Jæren, og blant andre Stavanger og Sandnes er med i kontrakten.

Driftskontrakten ble først tildelt firmaet Nettpartner, men etter en del fram og tilbake er nå hele konkurransen for kontrakten på inntil 280 millioner kroner avlyst.

Hvert år arrangeres Norway Cup på Ekeberg i Oslo. Snart får bydelen et nytt, kostbart idrettsanlegg.
Les også

Campus Ekeberg-saken: Erstatningskrav på flere hundre millioner mot Oslo kommune

Rammeavtale for veilysanlegg

Kontrakten heter formelt Rammeavtale for drift og vedlikehold av veilysanlegg.

Slik var det beskrevet i utlysingen: «Denne rammeavtalen vil omhandle oppgaver innenfor vedlikehold, drift, bygging og montasje av veilysanlegg for 8 kommuner i Rogaland i henhold til faste planer og enkelt avrop. Deler av kontraktsarbeidet vil også omfatte prosjektering og bygging av nye anlegg. Samt etablering av en beredskapsavtale i en fast vaktordning sammen med Oppdragsgiver.»

Dette var en konkurranse med forhandlinger, og Lyse planla å invitere mellom fem og sju leverandører til å gi tilbud. Lyse forbeholdt seg retten til å redusere antall tilbud både før første forhandlingsrunde (i forkant) og underveis (forhandling i flere faser).

Dette er en treårig avtale med mulighet til fornyelse for ytterligere to år.

Seks leverandører hadde levert tilbud ved fristens utløp. Hver fikk en poengscore basert på en vekting av økonomi (60 %) og oppdragsløsing (40 %). Ettersom konkurransen er avlyst, har Veier24 ikke fått tilgang til tilbudsprisene.

Poengscoren til de aktuelle firmaene var imidlertid som følger: 

  • Nettpartner - 8,80
  • Lysfix - 7,38
  • OneCo Vest - 5,81
  • Mesta - 5,76
  • Rogaland Elektro - 3,28
  • Traftec - 2,46

De tre siste gikk ikke videre til forhandlinger med Lyse.

Ifølge anskaffelsesprotokollen fant Lyse etter forhandlinger ut at Nettpartner hadde levert det tilbudet med best forhold mellom pris og kvalitet. Tildelingsbrev ble sendt ut 28. januar i år.

Verdens første skipstunnel kan være ferdig i 2030 dersom dagnes tidslinje følges. Skip på opptil 20.000 bruttotonn kan seile gjennom den 1,7 kilometer lange tunnelen.
Les også

Stad skipstunnel legges snart ut på anbud

Men Mesta klaget

7. februar protesterte Mesta, og klaget på at de ikke gikk videre til forhandlinger. Mesta krevde at tildelingen ble gjort om, fordi det var feil i vektingen av prisenhetene og underkriteriene. Det skal handle om at Lyse har gitt forskjellige opplysninger om vektingen av kritieriene på forskjellige tidspunkt i prosessen.

Veier24 får bekreftet fra Lyse at det dreier seg om at opplysningene om vektingen av kriteriene og underkriteriene ikke var spesifisert tydelig nok i utlysingen.

Lyse avlyste konkurransen temmelig umiddelbart. Nettpartner mente imidlertid at det mangler saklig grunn for avlysingen, og påklaget avgjørelsen ganske raskt.

21. februar fastholdt likevel Lyse sin avgjørelse om å avlyse konkurransen.

Dermed bør det komme en ny utlysing av konkurransen om en tid.

Mangelen på kompetent arbeidskraft kan ikke bare løses ved å utdanne flere, mener Norges forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp).
Les også

Solkraftnæringa får gratis etterutdanning

  

 

 
 
 
 
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.