Autonome skip: Norge ligger langt foran – men kan ikke hvile ett sekund
Norge har flere konkrete autonomiprosjekter enn noe annet land. Likevel advarer professor Asgeir Sørensen mot å tro at det vil vare.
Kongsberg og Norge ligger langt framme i utvikling av autonome skip og digitale løsninger. Felles språk, standardisering, protokoller og kommunikasjon skal sikre at autonomi fungerer i alle havner og i alle farvann. Foto: Kongsberg
To ombygde livbåter brukes av Kongsberg Maritime til utvilklingsprosjekter som estes ut i Trondheimsfjorden. Foto: Kongsberg Maritime
Norge åpnet Trondheimsfjorden som testområde for autonome skip i 2016, Storfjorden i 2017 og Horten i 2018. Testarenaer bidrar til å holde Norge i front. Foto: Kjersti Magnussen/TU
Maritime Robotics startet testing av førerløse og fjernstyrte fartøy i Trondheimsfjorden på slutten av 2000-tallet. I 2008 ble Mariner lansert. Bilde: Maritiem Robotics/Andreas Misje
To slike sjødroner bygges i India for Asko Maritime. Skal i trafikk fra 2022. Styrehuset er plassert foran, men skal etter hvert være ubemannet. Foto: ASKO
Ferga Bastø Vi seiler autonomt på de fleste turene, men skal fortsatt ha fullt mannskap. Autonomi-funksjonsalitet hjelper kapteinen og skal gi tryggere seilas. Foto: Eirik Helland Urke
Ørnulf Jan Rødseth, daglig leder i NFAS (Norsk forum for autonome skip) og seniorforsker i Sintef Ocean.Foto: Tore Stensvold
Professor Asgeier Sørensen leder NTNU Amos og det nye "NTNU-VISTA Center for autonomous operations subsea".