Aventi Installation vant oppdraget og skal rehabilitere Bekkestutunnelen. Aventi var i konkurranse med AF Gruppen Norge og Peab Anlegg, melder Statens vegvesen i en pressemelding.
Vegvesenet lyste ut kontrakten for Bekkestutunnelen på fylkesveg 160 i Bærum i februar i år. Den 750 meter lange ettløpstunnelen går under Bekkestua.
Ved tilbudsåpning i mars viste det seg at fire entreprenører ville prekvalifiseres til oppdraget.
Kontrakten som Statens vegvesen nå inngår med Aventi Installation er en totalentreprise med samspill. Det betyr at Aventi skal gjennomføre oppdraget i samarbeid med Statens vegvesen og med sine samarbeidspartnere på bygg og anlegg, Implenia Norge og på prosjektering Aas Jacobsen/Vianova-nettverket.
Kan sette eget preg på arbeidet
– Totalentreprise med samspill er en ganske ny kontraktsform for oss, sier Rune Smidesang i Vegvesenet.
I den kontraktsformen etablerer leverandøren etablerer en felles organisasjonsmodell hvor det er tett samspill mellom partene både i utviklings- og byggefasen. Det er en klar målsetting for oss å gjennomføre arbeidene trygt og effektivt, med minst mulig ulempe for trafikanter og naboer. Dette mener vi best gjøres i godt samarbeid mellom byggherre, konsulent og entreprenør, sier Smidesang i meldingen.
– Og det er nettopp kontraktsformen som gjør det interessant. Den at vi kan sette vårt preg på hvordan arbeidet kan gjennomføres, mener Roger Herheim fra Aventi Installasjon.
Dette skal oppgraderes
Rehabiliteringsarbeidene er omfattende, og består i utskifting av stort sett alt teknisk utstyr, nye tekniske rom, oppgradering av sikkerhetsutrustningen og overvannshåndteringen, bygningsmessige ombygginger, og kartlegging og prosjektering av løsninger.
Kontraktsperioden vil vare frem til desember 2020.
- Follotunnelen: Ikke ferdig til fristen denne gangen heller