Northvolts styre har besluttet å begjære selskapet konkurs. Begjæringen ble levert inn til Stockholms tingrett i dag tidlig.
Det bekrefter det kriserammede selskapet i en pressemelding. Batterikonsernet ble etablert i 2017 og har vært den største satsingen i det som skulle bli en ny europeisk batteriindustri.
Ifølge Dagens Nyheter hadde Northvolt-styret tirsdag fattet beslutning om å ta dette steget dersom det ikke kom inn ny kapital innen onsdag morgen. Opplysningene bekreftes av SVT.


Konkursen gjelder hele Northvolts svenske virksomhet. Selskapet har hatt store økonomiske utfordringer over en lengre periode.
I pressemeldingen skriver styret at de har mislyktes med å sikre nødvendig finansiering for videre drift. De skal ha forsøkt alle mulige alternativer, inkludert en i USA, og støtte fra långivere.
Tingretten i Stockholm skal nå utnevne bobestyrer som skal administrere prosessen. Det innebærer salg av virksomheten og oppgjør med kreditorer.
Konkursbegjæringen omfatter Northvolt AB og flere tilknyttede svenske selskaper, men ikke Northvolt Germany eller Northvolt North America.
Ifølge Dagens Industri er konkursen trolig den største i nyere svensk historie, og overgår Saab- og Northland Resources-konkursene.

Slukker Europas beste håp
Northvolt har slitt med en rekke kriser det siste året. De har hatt problemer med produksjon, sikkerhet og økonomi. I september måtte 1600 ansatte forlate selskapet.
Selskapets gjeld skal være dobbelt så stor som selskapets eiendeler – 58 milliarder mot 23,5 milliarder svenske kroner.
Selskapet skylder 219,4 millioner svenske kroner til Skatteverket, som må betales inn i dag, ifølge avisen. Om betalingen ikke gjennomføres i tide, kan Skatteverket holde styret personlig ansvarlig.
Det jobbet opp mot 5000 personer i Northvolt, de fleste ved fabrikken i Skellefteå.
Hendelsen kan få ringvirkninger langt utenfor Sverige. Northvolt-konkursen slukker Europas beste håp om å utvikle en rival til asiatiske batteriprodusenter, skriver nyhetsbyrået Reuters.
«En mørk dag»
Fagorganisasjonen Unionen kaller kollapsen «en mørk dag» for Skellefteå.
– Dette er tøffe nyheter for våre medlemmer, som jobbet hardt for å redde selskapet. For den grønne omstillingen og for svensk konkurranseevne vil det være ødeleggende om investeringene og den tilegnede kompetansen ikke blir utnyttet, sier Ulrika Lindstrand i organisasjonen Sveriges Ingeniører.

Nå må vi holde løftene og øke støtten til ny teknologi for å nå klimamålene


Opposisjonspartiene Socialdemokraterna og Vänsterpartiet ber den svenske regjeringen ta grep for å sikre at det fortsatt blir batteriproduksjon i Sverige.
– Det vil være avgjørende ikke minst for kjøretøyindustrien at virksomheten blir værende i Sverige og Europa, sier Fredrik Olovsson fra Socialdemokraterna.
Volkswagen stor eier
Volkswagen er en stor aksjonær i Northvolt, og eier rundt 20 prosent av selskapet. Goldman Sachs eier rundt 19 prosent. BMW og Scania er også på eiersiden med mindre andeler.
Hydro har gjennom Hydro Energy en eierandel på 0,6 prosent av Northvolt, ifølge selskapets årsrapport for 2024. De har også hatt et fellesforetak med Northvolt, Hydrovolt i Fredrikstad, som resirkulerer batterier. Hydro kjøpte Northvolts andel i januar.
Hydro ønsker ikke å kommentere Northvolt-konkursen.

Brukte 750 millioner – sitter igjen med fem PC-er av lav verdi