Vegvesenet kom i april med en ny kontrakt for å sette opp nye rekkverk i gamle Sogn og Fjordane fylke. Kontrakten ble lyst ut 20. april.
19. mai var frist for å gi tilbud, og fire leverandører ga pris.
Tilbudene lå på fra 35 til 43 millioner kroner.
Men 27. mai skriver Vegvesenet dette:
«Vi må dessverre medele at konkurransen stålrekkverk på Europa- og riksvegar i Sogn og Fjordane 2020 og 2021 vert avlyst i samsvar med konkurransegrunnlagets kapittel B3 punkt 8.3.
Grunnen er at i B2. 2.4.1 Relevant erfaring står det følgjande under kvalifikasjonskrav:
«Leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring av relevant art og vanskelighetsgrad fra
følgende arbeider:
1: Hovedfagområdene oppdraget omfatter: f.eks. veibygging, drift og vedlikehold,
tunnel, bro, m.m.]
2: [Deloppgaver av vesentlig betydning for kontraktsarbeidet: f.eks. SRO arbeide ved
tunnel, vinterarbeid, m.m.]»
Kvalifikasjonskravet er uklart formulert, og omfattar for mykje, slik at ingen av leverandørane oppfyller krava, slik dei står. Vi har fått ein klar anbefaling frå juristar om å avlysa konkurransen.
Ny konkurranse vert offentleggjordt snarast, men kortare innleveringsfrist.»
Og den nye konkurransen er allerede utlyst.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Det dreier seg fortsatt om oppsetting av om lag 50.000 meter stålrekkverk på europa- og riksveier i Sogn og Fjordane. En delfrist for arbeidet er at 75 prosent av kontraktssummen skal være utført innen 4. desember 2020.
Frist for å gi tilbud på oppdraget denne gang er 10. juni.
![Fellesprosjektet ny E16 og jernbane Arna-Stanghelle utenfor Bergen er regjeringens nest mest kostbare NTP-lovnad så langt.](https://images.gfx.no/130x87/2742/2742771/Skjermbilde%25202022-10-06%2520kl.%252015.07.03.png)
Dette er milliardprosjektene