Det var ni entreprenører som meldte sin interesse for å bygge denne første delstrekningen.
I begynnelsen av august meldte Statens vegvesen at de tok med seg fire entreprenører videre i konkurransen om byggingen av ny E39 Leirvika-Renndalen, og det var disse fire:
- Bertelsen & Garpestad
- Consto Anlegg Midt
- Mesta
- Søbstad
Strekningen er en del av E39 Betna-Stormyra.
Slik ser prosjektet ut
E39 Leirvika-Renndalen er den første parsellen av i alt tre parseller som skal bygges i prosjektet E39 Betna-Stormyra. Samlet vil de tre utbyggingene gi 26 kilometer ny vei med gul midtlinje.
Mellom Leirvika og Renndalen skal det bygges 4.8 kilometer ny vei, der cirka 40 prosent ligger utenfor dagens vei. I kontrakten inngår det to bruer på henholdsvis 55 og 54 meter, samt en driftsundergang for skogbruket på 22 meter. Byggetiden er beregnet til rundt to år.
Dagens vei er smal (under seks meter noen steder), har mange svinger og enkelte partier med svært dårlig sikt. Den nye veien skal bygges med en bredde på ni meter og får en langt bedre standard med bedre framkommelighet og økt trafikksikkerhet for både privat- og næringstrafikken.