Prosjektet er E8 Sørbotn-Laukslett eller E8 Ramfjord, som det også kalles.
B&G skal bygge cirka ti kilometer av den nye E8-strekningen, mens Metrostav skal håndtere alt betongarbeid, inkludert ei 800 meter lang bru over Ramfjorden, skriver selskapet i en pressemelding.
Kontrakten ble tildelt i slutten av mai i år, men i påvente av en tilleggsfinansiering måtte selve kontraktsigneringen vente. Nå er utvidet kostnadsramme på plass, og partene kunne undertegne kontrakten. Verdien på den signerte kontrakten er cirka to milliarder 2022-kroner eks. mva., heter det i en pressemelding fra Vegvesenet.
– Vi er veldig fornøyde med å signere kontrakten før jul, for det betyr at vi fortsatt ser for oss byggestart i første halvdel av 2024, sier Jøran Heimdal, Vegvesenets prosjektsjef, i meldingen.
Arbeidene forventes å pågå i tre år, med ferdigstillelse i 2027. Arbeidene starter etter påske 2024.
Prosjektet er ventet å bli krevende på grunn av klimaforholdene. Om lag 150 personer vil være sysselsatt i løpet av de tre årene, hvorav mellom 50 og 70 av dem vil til enhver tid være fra B&G.
– Det er blant annet flere skredutsatte områder der vi må ha full innsats sommerstid. Nå blir det detaljplanlegging frem til påske. Etter påske blir det synlig aktivitet i veilinja og så blir det full aktivitet med broarbeid og veibygging i mai, sier prosjektleder i B&G, Oddvar Hamre, i meldingen.
Utvidet kostnadsramme
På grunn av økte kostnader som et resultat av et endret verdensbilde de siste par årene, var det behov for å få økt kostnadsrammen for prosjektet.
– Her har regjeringen vært veldig fleksibel, og tatt høyde for det økte kostnadsbildet ved å utvide kostnadsrammen til 3,92 mrd. 2024-kroner. Den justerte sluttkostnaden for prosjektet er beregnet til 3,65 mrd. 2024-kroner, sier Heimdal i meldingen fra Vegvesenet.
B&G har allerede to store pågående prosjekter i nord: Ny innfartsvei til Hammerfest og rehabilitering av tunneler i Tromsø. Selskapet sier at dette nye prosjektet passer godt inn i deres strategi. Målet er å gjennomføre prosjektet skadefritt, i riktig tidsramme, med riktig kvalitet og kostnad, heter det i meldingen.
NRK: Budsjettsprekk på 137 prosent – oslofolk får dyrere vann