E8 RAMFJORD

B&G har signert sin største kontrakt noensinne 

Den største kontrakten i B&G sin historie ble signert i Tromsø i dag. Verdi: Rundt 2,1 milliarder kroner.

Kontrakten er signert og det er tid for håndtrykk. Fv. Tom Kalsås, statssekretær i Samferdselsdepartementet, Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Øyvind Langemyr, daglig leder i Bertelsen & Garpestad og Ales Gothard, daglig leder i Metrostav.
Kontrakten er signert og det er tid for håndtrykk. Fv. Tom Kalsås, statssekretær i Samferdselsdepartementet, Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Øyvind Langemyr, daglig leder i Bertelsen & Garpestad og Ales Gothard, daglig leder i Metrostav. Foto: B&G
20. des. 2023 - 12:46 | Endret 20. des. 2023 - 13:49

Prosjektet er E8 Sørbotn-Laukslett eller E8 Ramfjord, som det også kalles.

B&G skal bygge cirka ti kilometer av den nye E8-strekningen, mens Metrostav skal håndtere alt betongarbeid, inkludert ei 800 meter lang bru over Ramfjorden, skriver selskapet i en pressemelding.

Kontrakten ble tildelt i slutten av mai i år, men i påvente av en tilleggsfinansiering måtte selve kontraktsigneringen vente. Nå er utvidet kostnadsramme på plass, og partene kunne undertegne kontrakten. Verdien på den signerte kontrakten er cirka to milliarder 2022-kroner eks. mva., heter det i en pressemelding fra Vegvesenet.

– Vi er veldig fornøyde med å signere kontrakten før jul, for det betyr at vi fortsatt ser for oss byggestart i første halvdel av 2024, sier Jøran Heimdal, Vegvesenets prosjektsjef, i meldingen.

Arbeidene forventes å pågå i tre år, med ferdigstillelse i 2027. Arbeidene starter etter påske 2024.

Prosjektet er ventet å bli krevende på grunn av klimaforholdene. Om lag 150 personer vil være sysselsatt i løpet av de tre årene, hvorav mellom 50 og 70 av dem vil til enhver tid være fra B&G.

– Det er blant annet flere skredutsatte områder der vi må ha full innsats sommerstid. Nå blir det detaljplanlegging frem til påske. Etter påske blir det synlig aktivitet i veilinja og så blir det full aktivitet med broarbeid og veibygging i mai, sier prosjektleder i B&G, Oddvar Hamre, i meldingen.

Utvidet kostnadsramme

På grunn av økte kostnader som et resultat av et endret verdensbilde de siste par årene, var det behov for å få økt kostnadsrammen for prosjektet.

– Her har regjeringen vært veldig fleksibel, og tatt høyde for det økte kostnadsbildet ved å utvide kostnadsrammen til 3,92 mrd. 2024-kroner. Den justerte sluttkostnaden for prosjektet er beregnet til 3,65 mrd. 2024-kroner, sier Heimdal i meldingen fra Vegvesenet.

B&G har allerede to store pågående prosjekter i nord: Ny innfartsvei til Hammerfest og rehabilitering av tunneler i Tromsø. Selskapet sier at dette nye prosjektet passer godt inn i deres strategi. Målet er å gjennomføre prosjektet skadefritt, i riktig tidsramme, med riktig kvalitet og kostnad, heter det i meldingen.

Nytt stamnett for drikkevann i Oslo bores med TBM. Bildene er tatt rett ved Alnabru.
Les også

NRK: Budsjettsprekk på 137 prosent – oslofolk får dyrere vann

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.