Entreprenørselskapet var en av tre leverandører som etter prekvalifisering fikk invitasjon til å levere tilbud på oppdraget, og det var Bertelsen & Garpestad som hadde best forhold mellom pris og kvalitet.
– Jeg er fornøyd med konkurransen. Vi har hatt tre kompetente leverandørgrupperinger som alle var innenfor styringsrammen vår i sine endelige tilbud, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Odd Helge Innerdal, i en pressemelding.
Bertelsen & Garpestad er innstilt som vinner av anbudskonkurransen med en konkurransesum på cirka 668 millioner kroner eks. mva. Tilbudssummen på rundt 798 millioner kroner eks. mva. ligger innenfor Statens vegvesens styringsramme for prosjektet, heter det i meldingen.
E18 Vestkorridoren: Vegvesenet tester ut avfallsprodukt i betong
Har med seg Veidekke Entreprenør og Sweco Norge
Oppdraget skal gjennomføres som totalentreprise, og Bertelsen & Garpestad har med seg Veidekke Entreprenør som underentreprenør på konstruksjon og Sweco Norge som ansvarlig prosjekterende.
I tillegg til pris ble det også gjort en merverdivurdering, opplyser Vegvesenet. Disse elementene ble vurdert og verdsatt:
- Tilbydernes plan for gjennomføring av oppdraget
- Organisering og tilbudt nøkkelpersonell
- Ivaretakelse av helse, miljø og sikkerhet
- Anleggets kvalitet
Merverdien ble trukket fra tilbudssummen, og ga konkurransesummen som var avgjørende for tildelingen av oppdraget.
Tilbyderne hadde etter kontrollregning og noen korrigeringer følgende tilbuds- og konkurransesummer (alle summer er eks. mva.):
Rangering |
Entreprenør |
Tilbudssum |
Konkurransesum |
1 |
Bertelsen & Garpestad |
797.964.692 |
668.139.692 |
2 |
Arbeidsfellesskapet Syltern og Metrostav |
789.128.240 |
686.503.240 |
3 |
Hæhre Entreprenør |
774.520.914 |
710.620.914 |
Klagefristen for tilbyderne er 22. oktober. Dersom det ikke kommer inn klager på anskaffelsen, vil Vegvesenet signere kontrakt med Bertelsen & Garpestad etter at denne fristen har gått ut.
Skal oppgradere Ula-ubåtene for 436 millioner kroner
Om prosjektet
E39 Betna-Hestnes er en del av strekningen E39 Betna-Stormyra. Prosjektet er en del av ferjefri og utbedret E39 mellom Kristiansand og Trondheim.
Kontrakten omfatter prosjektering og bygging av 12,8 kilometer ny tofeltsvei mellom Betna og Hestnes i Heim kommune. Veien vil få en strekning på cirka ni kilometer med fartsgrense 90 km/t. I tillegg til veibyggingen består anlegget av 12 konstruksjoner med lengde fra elleve til 136 meter. Arbeidet skal utføres som totalentreprise der prosjekteringen inngår i leveransen.
Italiensk firma er igjen blitt avvist fra Vegvesen-konkurranse